• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • C-uppsatser (- 2009)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • C-uppsatser (- 2009)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sjuksköterskestudenters upplevelser och erfarenheter av den verksamhetsförlagda utbildningen och hur den påverkar deras syn på omvårdnad

Nursing students’ experiences of the clinical education and how it influences their view of nursing

Abstract
Introduktion Sedan 2003 gäller ett avtal mellan utbildningsinstanserna och vårdverksamheten i Västra Götaland om en handledarmodell för den verksamhetsförlagda utbildningen för sjuksköterskor. Målet med modellen är att skapa förutsättningar för studenten att uppnå de kliniska utbildningsmålen för utbildningen, samt att etablera en bra samverkan mellan vårdverksamhet och skola och utveckla den verksamhetsförlagda utbildningen. Av den anledningen är det intressant att öka kunskapen om sjuksköterskestudenters upplevelser och erfarenheter av den verksamhetsförlagda utbildningen och hur den påverkar deras syn på omvårdnad. Syfte Syftet med studien är att beskriva sjuksköterskestudenters upplevelser och erfarenheter av den verksamhetsförlagda utbildningen och hur den påverkar deras syn på omvårdnad. Metod Via litteratursökningar i databaserna Pubmed och Cinahl samt via manuell sökning har artiklar tagits fram och analyserats. Resultatet har sammanställts och publicerats inom ämnet. Sökord som använts är nursing student och caring. Resultat Sjuksköterskestudenter hade olika upplevelser och erfarenheter av den verksamhetsförlagda utbildningen och den hade påverkat deras syn på omvårdnad på olika sätt. Studenterna var mycket eniga om handledningens betydelse och att handledaren är viktig som rollmodell. Andra betydelsefulla faktorer när det gällde att skapa goda förutsättningar för inlärning var miljön på praktikplatsen och att studenten kände sig välkommen. Trots den verksamhetsförlagda utbildningen kände sig många osäkra inför sin kommande yrkesroll speciellt avseende klinisk bedömning och beslutsfattande. De flesta hade ett idealistiskt och holistiskt synsätt till omvårdnad där man ansåg att grunden i sjuksköterske-patientrelationen var kommunikation. Diskussion Det är viktigt att ta tillvara sjuksköterskestudenternas idealistiska engagemang för omvårdnad och sitt blivande yrke. Studentens erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning bör kännetecknas av att man upplevt god pedagogisk miljö, en positiv inställning till studenter samt handledare som är skickliga i sitt yrke och är goda rollmodeller. Det är ett långsiktigt arbete att integrera målen med utbildningen och en god handledarmodell i den verksamhetsförlagda utbildningen.
Degree
Other description
sjuksköterska (I. Dahl)
URI
http://hdl.handle.net/2077/332
Collections
  • C-uppsatser (- 2009)
View/Open
Verksamhetsförlagda utbildningen.pdf (156.3Kb)
Date
2006-05-05
Author
Dahl, Ingalill
Keywords
caring
nursing student
clinical education
Publication type
other
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV