Social hållbarhet och attraktionsfaktorer i en urban kontext. Fallstudie över Malmös nya stadsdel Hyllie
Sammanfattning
Har nya, attraktiva stadsdelar förutsättningar för att vara socialt hållbara? Den här uppsatsen utgår ifrån problematiken mellan en strävan efter social hållbarhet samtidigt som teorin om den kreativa klassen har inflytande över stadsplaneringen. Social hållbarhet är svårt att mäta, men innebär i stora drag att alla ska ha lika rättigheter och möjligheter. En stad eller region som syftar till att attrahera en viss typ av människor genom att tillhandahålla vad dessa efterfrågar riskerar att lägga mindre vikt och resurser på den övriga befolkningen. Socialt hållbart – för vem? Den nya stadsdelen Hyllie i södra Malmö står här i fokus, och uppsatsen syftar till att kartlägga hur olika aktörer i Malmö definierar begreppet social hållbarhet, hur det implementeras i utformningen av Hyllie, samt huruvida potentiella konflikter riskerar att uppstå.
Intervjuer med följande informanter; representanter från Stadsbyggnadskontoret i Malmö, den ideella organisationen Hållbar Utveckling Skåne, Kommissionen för ett socialt hållbart Malmö och företaget Skanska Öresund samt läsning och analyserande av befintliga dokument och policies som berör utvecklingen av Hyllie har utgjort huvudmetodiken. Resultatet visar att det finns skilda uppfattningar kring vad social hållbarhet är samt hur det förhåller sig till de ekonomiska och ekologiska dimensionerna av hållbar utveckling. Stadsdelen innehåller många av de attribut som anses attrahera kreativa individer, och den ekonomiska dimensionen har fått större tyngd än den sociala i många av de olika projekt som kommer att genomföras i Hyllie. De potentiella konflikter som riskerar att uppstå i området är främst segregation mellan Hyllie och omkringliggande miljonprogramsområden, där exempelvis kostnader för att utnyttja områdets funktioner påverkar tillgänglighetsaspekten, och bostadspriser avgör vilka som kan befolka området.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Do new, attractive neighborhoods meet the requirements of being socially sustainable? This essay is based on the potential conflicts between the pursuit of social sustainability, while the theory of the creative class influence city planning. Social sustainability is difficult to measure, but implies broadly that everyone should have equal rights and opportunities. A city or region that aims to attract a certain type of people by providing what they ask for, might pay less attention and spend less resources on the rest of the population. Socially sustainable - for whom? The new district Hyllie in southern Malmö stands in focus, and the paper seeks to identify how different operators in Malmö defines the concept of social sustainability, how it is implemented in the design of Hyllie, and if any potential conflicts may arise.
Interviews with the following informants; representants from the Office for City Planning in Malmö, the nonprofit organization Sustainable Development Skåne, the Commission for a Socially Sustainable Malmö and the company Skanska Öresund have constituted the main methodology, among with reading and analyzing existing documents and policies relating to the development of Hyllie. The results show that there are different views about what social sustainability is and how it relates to the economic and ecological dimensions of sustainable development. The district contains many of the attributes that are considered to attract creative individuals, and the economic dimension has gained more weight than the social in many of the projects that will be implemented in Hyllie. The potential conflicts that may arise in the area are mainly segregation between Hyllie and the surrounding million programme areas, where costs in order to exploit the area's functions affect the availability aspect, and housing prices determine who can populate the area.
Fil(er)
Datum
2013-06-26Författare
Berggreen-Clausen, Celine
Nyckelord
SOCIAL HÅLLBARHET, ATTRAKTIVA STÄDER, DEN KREATIVA KLASSEN, MALMÖ, HYLLIE, HÅLLBAR STADSUTVECKLING, INTEGRATION
Serie/rapportnr.
Kandidatuppsats i Geografi
2013:3
Språk
swe