• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

El español - ¿una lengua diversa? Un análisis de las representaciones de distintas variedades de la lengua española en una serie de vídeos para E/LE dirigidos a los niveles de A2/B1 en Suecia.

Abstract
En utbredd diskussion kring vilken spanska som lämpar sig bäst för undervisningen i detta moderna språk ligger till grund för denna uppsats, som syftar till att undersöka vilka olika geolekter som finns representerade i Utbildningsradions videoutbud som har gymnasiet som målgrupp (totalt 54 stycken), samt i vilken utsträckning och på vilket sätt som de representeras. Detta för att utreda i vilken mån som relaterade kursmål uppfylls i detta läromedel. Hypotesen är att den kastilianska spanskan är den geolekt som representeras flest gånger och framstår som spanskans standardspråk. Metoden för detta arbete är en kvalitativ och komparativ videoanalys som grundar sig i en modell presenterad av Francisco Moreno Fernández där de olika geolekterna och dess karaktärsdrag är definierade. Detta för att kunna urskilja och systematisera de olika geolekterna och deras sammanhang i videorna och därmed kunna dra relevanta slutsatser kring resultaten. Analysen påvisar att samtliga geolekter finns representerade i videoutbudet och att de uppmärksammade målen på så sätt uppfylls, men att den kastilianska geolekten har en dominerande position i många avseenden. Bland annat utör den mer än 50% av samtliga representationer, vilket delvis kan förklaras både ur ett etnocentriskt och ett eurocentriskt perspektiv och därmed resultera i en svedvriden verklighet av språket som inte alltid överensstämmer med varken språkets globaliserade verklighet, den kommunikativa språksynen eller elevernas individuella behov.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33210
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
View/Open
student essay, interdisciplinary (17.27Mb)
Date
2013-06-26
Author
Höglund, Rebecka
Keywords
E/LE
material audiovisual
språklig variation
variedad de lenguas
eurocentrismo
etnocentrismo
spanska
audiovisuellt material
eurocentrism
enocentrism
Series/Report no.
SPL kandidatuppsats i spanska
SPL 2013-019
Language
spa
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV