dc.contributor.author | Larsson Ekman, Kristina | |
dc.date.accessioned | 2013-06-28T12:00:35Z | |
dc.date.available | 2013-06-28T12:00:35Z | |
dc.date.issued | 2013-06-28 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/33283 | |
dc.description | Magisteruppsats i svenska språket, 15 hp
SV2140, Vårterminen 2013
Handledare: Andreas Nord | sv |
dc.description.abstract | Uppsatsen visar vilka modelläsare som konstrueras i nutida svensk
resereklam, närmare bestämt i tre resebolags dagstidningsannonser,
katalogtexter och Facebookgrupper. Modelläsaren är textens inbyggda
läsare, en social identitet som sändaren anpassar sin text efter.
Resereklamens texter är multimodala. De innehåller alltså flera
semiotiska resurser och alla resurser såsom verbaltext, bilder, färger och
symboler är betydelseskapande i en viss kontext.
För att identifiera texternas modelläsare görs modelläsaranalysen i
flera steg. Vem som får en framträdande plats i texten och vad den gör
undersöks i textens ideationella betydelsenivå och relationen mellan
deltagarna studeras i textens interpersonella betydelsenivå. Hur resande
legitimeras studeras i en legitimeringsanalys och till sist undersöks
intertextualitet och presuppositioner, alltså vilka uppfattningar
modelläsaren förväntas acceptera och sympatiseras med.
Det finns likheter mellan modelläsarna som konstrueras i de
undersökta medierna. De är resvana och bekanta med resmål och
resebranschens fackspråk. De är språkkunniga och accepterar
anglicismer. Modelläsarna har också de ekonomiska resurserna att köpa
en resa och de prioriterar att göra så, vilket de anser vara en självklarhet.
Modelläsarnas resmåls- och reseproduktpreferenser skiljer sig
däremot åt och de förefaller ha olika motiv för sitt resande. De
accepterar också olika typer av relation med respektive resebolag. Både
i katalogtext och på Facebooksidorna skapas en relation mellan sändare
och modelläsare. I en av Facebookgrupperna erbjudas modelläsaren att
följa sitt resebolag, medan de andra två erbjuder modelläsarna att själva
ta plats och bidra. I katalogtexterna visar sig också sändarna i något
olika utsträckning och där erbjuds modelläsaren antingen identifikation,
inspiration eller produktinformation.
Du-tilltal, enkelt språk och en sändare som finns med som en
deltagare i texten skapar en relation med modelläsaren och erbjuder
identifikation. Det visuella materialet däremot är inte alls
relationsskapande i lika hög grad. Med undantag för Temaresors
katalog, så förekommer få bilder på människor. Istället erbjuder
bildmaterialet produktinformation om t.ex. landskap, hotell eller
stränder och visar idealbilder av vad resmålen erbjuder. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | modelläsare | sv |
dc.subject | textanalys | sv |
dc.subject | legitimering | sv |
dc.title | Modelläsare i svensk resereklam Hur modelläsare konstrueras i annons, katalog och Facebookgrupp | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |