• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samordnad hemleverans - ett realistiskt koncept?

Abstract
I dagens bilburna samhälle är det nödvändigt att ur miljösynpunkt energieffektivisera transporterna. Samtidigt blir etableringar av externa handelsplatser allt vanligare i Sverige och lockar främst kunder med bil. Högsbo Sisjön i Göteborg är från början ett industriområde där handeln har expanderat och därför kan det idag betraktas som en extern handelsplats. Utvecklingen har medfört påtaglig trängselproblematik och det finns behov av att hitta lösningar för att reducera antalet transporter i området. En möjlig bidragande lösning till trafiksituationen skulle kunna vara att samordna hemleveranser från butikerna. En förutsättning för det är att kunder kan handla i Högsbo Sisjön utan att vara beroende av bil. I bästa fall kan ett sådant system minska antalet persontransporter som idag orsakar mycket utsläpp. Denna kandidatuppsats har i syfte att ur ett företagsperspektiv undersöka förutsättningarna, samt identifiera möjligheter och hinder för ett samordnat hemleveranssystem i handelsområdet Högsbo Sisjön. I brist på tidigare forskning om samordnade hemleveranser har en explorativ undersökning genomförts genom kvalitativ datainsamling i kombination med litteraturstudier. Metodvalet medför en djupare förståelse om hur ett samordnat hemleveranssystem uppfattas av butikerna i Högsbo Sisjön. Resultatet visar att respondenterna är skeptiska till konceptet men bekräftar att trafiksituationen och tillgängligheten för kunderna måste förbättras. Tjänsten kan vara intressant om den är smidig, tillförlitlig och ekonomiskt fördelaktig. Den ekonomiska aspekten väger tungt och företagen tar ett begränsat samhällsansvar. Slutsatser Utifrån dagens förutsättningar saknar företagen incitament för att samordna hemleveranser. Studien visar att samordning upplevs praktiskt komplex vilket är oförenligt med respondenternas krav på smidighet. Det orsakar en skeptisk inställning till konsolidering av hemleveranser. Butikerna har vidare olika förmåga att genomföra förändringar med avseende på företagens styrning och struktur. Affärsrisk och finansiering begränsar företagens intresse för samordning. Den miljömässiga aspekten beaktas i nuläget sparsamt, och företagen tar ett begränsat framåtriktat ansvar.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33366
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_33366_1.pdf (3.354Mb)
Date
2013-07-02
Author
Taavela, Jenna
Svedberg, Johanna
Keywords
Samordnad hemleverans, Hållbar utveckling, Extern handelsplats, Energieffektiva transporter, Samhällsansvar, Detaljhandel, Resvanor, Mobility Management
Series/Report no.
Logistik
12/13:7
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV