Show simple item record

dc.contributor.authorTaavela, Jenna
dc.contributor.authorSvedberg, Johanna
dc.date.accessioned2013-07-02T14:15:48Z
dc.date.available2013-07-02T14:15:48Z
dc.date.issued2013-07-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33366
dc.description.abstractI dagens bilburna samhälle är det nödvändigt att ur miljösynpunkt energieffektivisera transporterna. Samtidigt blir etableringar av externa handelsplatser allt vanligare i Sverige och lockar främst kunder med bil. Högsbo Sisjön i Göteborg är från början ett industriområde där handeln har expanderat och därför kan det idag betraktas som en extern handelsplats. Utvecklingen har medfört påtaglig trängselproblematik och det finns behov av att hitta lösningar för att reducera antalet transporter i området. En möjlig bidragande lösning till trafiksituationen skulle kunna vara att samordna hemleveranser från butikerna. En förutsättning för det är att kunder kan handla i Högsbo Sisjön utan att vara beroende av bil. I bästa fall kan ett sådant system minska antalet persontransporter som idag orsakar mycket utsläpp. Denna kandidatuppsats har i syfte att ur ett företagsperspektiv undersöka förutsättningarna, samt identifiera möjligheter och hinder för ett samordnat hemleveranssystem i handelsområdet Högsbo Sisjön. I brist på tidigare forskning om samordnade hemleveranser har en explorativ undersökning genomförts genom kvalitativ datainsamling i kombination med litteraturstudier. Metodvalet medför en djupare förståelse om hur ett samordnat hemleveranssystem uppfattas av butikerna i Högsbo Sisjön. Resultatet visar att respondenterna är skeptiska till konceptet men bekräftar att trafiksituationen och tillgängligheten för kunderna måste förbättras. Tjänsten kan vara intressant om den är smidig, tillförlitlig och ekonomiskt fördelaktig. Den ekonomiska aspekten väger tungt och företagen tar ett begränsat samhällsansvar. Slutsatser Utifrån dagens förutsättningar saknar företagen incitament för att samordna hemleveranser. Studien visar att samordning upplevs praktiskt komplex vilket är oförenligt med respondenternas krav på smidighet. Det orsakar en skeptisk inställning till konsolidering av hemleveranser. Butikerna har vidare olika förmåga att genomföra förändringar med avseende på företagens styrning och struktur. Affärsrisk och finansiering begränsar företagens intresse för samordning. Den miljömässiga aspekten beaktas i nuläget sparsamt, och företagen tar ett begränsat framåtriktat ansvar.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesLogistiksv
dc.relation.ispartofseries12/13:7sv
dc.subjectSamordnad hemleverans, Hållbar utveckling, Extern handelsplats, Energieffektiva transporter, Samhällsansvar, Detaljhandel, Resvanor, Mobility Managementsv
dc.titleSamordnad hemleverans - ett realistiskt koncept?sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record