• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Customer Relationship Management – en studie om hur CRM tillämpas i företagen

Sammanfattning
Denna rapport handlar om implementering samt användning av den kundorienterade affärsstrategin Customer Relationship Management, CRM. Enligt statisk från Gartner, misslyckas företag med två av tre och orsaken är att det är få som har kunskap om vad CRM egentligen är och hur det bör implementeras, då informationen som har samlats in ofta varit överflödig och det har därmed varit svårt att kunna förutse kundernas behov. Syftet med uppsatsen är därför att ta reda på hur långt de medverkande företagen inom Sverige har kommit i deras implementering gällande Customer Relationship Management och i hur stor utsträckning företagen tillämpar kriterierna i teorin för en bra kundrelation. Resultaten ska ligga till grund för möjligheter att utveckla företagens kundrelationer. Med hjälp av en enkätundersökning har empiriskt material samlats in och sammanställt med den teoretiska referensramen. Resultatet av uppsatsen visar att segmentering är CRM:s viktiga del samt att kännedom om kundernas behov måste förbättras. Vad det gäller arbete med kundlojalitet och kundbevarande har företagen kommit långt
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3340
Samlingar
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Fil(er)
FRIST_IA5840_V07_Pedram,Ebad_Customer Relationship Management - a study on how to implement CRM within companies.pdf (369.8Kb)
Datum
2007-04-24
Författare
Ebad, Pedram
Nyckelord
Customer Relationship Management
CRM
implementering
kundrelationer
Serie/rapportnr.
Report / IT University of Göteborg
2007:45
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV