Customer Relationship Management – en studie om hur CRM tillämpas i företagen
Sammanfattning
Denna rapport handlar om implementering samt användning av den kundorienterade
affärsstrategin Customer Relationship Management, CRM. Enligt statisk från Gartner,
misslyckas företag med två av tre och orsaken är att det är få som har kunskap om vad CRM
egentligen är och hur det bör implementeras, då informationen som har samlats in ofta varit
överflödig och det har därmed varit svårt att kunna förutse kundernas behov. Syftet med
uppsatsen är därför att ta reda på hur långt de medverkande företagen inom Sverige har
kommit i deras implementering gällande Customer Relationship Management och i hur stor
utsträckning företagen tillämpar kriterierna i teorin för en bra kundrelation. Resultaten ska
ligga till grund för möjligheter att utveckla företagens kundrelationer. Med hjälp av en
enkätundersökning har empiriskt material samlats in och sammanställt med den teoretiska
referensramen. Resultatet av uppsatsen visar att segmentering är CRM:s viktiga del samt att
kännedom om kundernas behov måste förbättras. Vad det gäller arbete med kundlojalitet och
kundbevarande har företagen kommit långt
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Datum
2007-04-24Författare
Ebad, Pedram
Nyckelord
Customer Relationship Management
CRM
implementering
kundrelationer
Serie/rapportnr.
Report / IT University of Göteborg
2007:45
Språk
swe