Visa enkel post

dc.contributor.authorGlaerum, Niklas
dc.contributor.authorJiremark, Mikaela
dc.date.accessioned2013-07-16T12:06:20Z
dc.date.available2013-07-16T12:06:20Z
dc.date.issued2013-07-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33497
dc.description.abstractFörändringsarbete är en viktig och ständigt närvarande komponent vid ledning av dagens och morgondagens organisationer. Denna undersökning studerar förändringsarbetet under en omorganisering där tre skolor slås samman till en. I praktiken är det alltså två förändringar som implementerats; en flytt av tre skolor till en nybyggd gemensam skola och en omorganisering, då de tre organisationerna blev en. Undersökningen följer 8 anställda på en av de tidigare skolorna med syftet att undersöka hur organisationer skall ledas under förändringsarbeten för att minimera mängden motstånd från de anställda så att förändringsarbeten kan genomföras så framgångsrikt som möjligt. En omfattande litteraturstudie genomfördes för att identifiera viktiga och relevanta teorier och modeller. Framför allt identifierades två modeller som tillämpas; Lewins 3-stegsmodell och Kotters 8-stegsmodell. Utöver dessa tillämpas teorier inom motstånd, organisatorisk rättvisa, organisational change cynicism, ledarskap och kommunikation. För att besvara forskningsfrågorna tillämpas en kvalitativ undersökningsstrategi som baseras på intervjuer av 8 anställda pedagoger på Östan, ett spår för årskurserna F-3 (Förskola till årskurs 3) på Särö skola i Kungsbacka kommun. Intervjuerna är semi-strukturerade och följdfrågor ställs för att djupare penetrera forskningsområdet. Datan utvärderas sedan utefter de modeller och teorier som identifierats under litteraturstudien. Slutsatserna som nås är att upplevelserna av förändringsarbetet är väldigt individuella och att en skillnad identifierats mellan hur de två förändringsarbetena upplevts, där flytten till en ny skola upplevts som övervägande positivt medan omorganisationen fått en mer blandad respons. Författarna rekommenderar ledningen att i det fortsatta förändringsarbetet fokusera på integreringen mellan lågstadiets två spår, etablera gemensamma system och traditioner samt undvika att för tidigt gå in i den avslutande fasen av förändringsarbetet. För organisationer som skall inleda ett liknande förändringsarbete ges en rad rekommendationer i relation till detta förändringsarbete. De borde utgå från en tydlig förändringsmodell, etablera en tydlig vision som kommuniceras till de anställda, utse en projektledare eller logistisk samordnare samt involvera anställda tidigt, både för att de skall kunna bidra till en mer funktionell skola men också för att påbörja integrationen av de olika skolorna så tidigt som möjligt.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesManagement & Organisationsv
dc.relation.ispartofseries13:21sv
dc.titleFörändringsarbete ur ett medarbetarperspektiv - En fallstudie på Särö skolasv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post