Show simple item record

dc.contributor.authorDavydenko, Sofia
dc.date.accessioned2013-07-29T12:08:05Z
dc.date.available2013-07-29T12:08:05Z
dc.date.issued2013-07-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33517
dc.descriptionMagisteruppsats, 15 hp Svenska som andraspråk, SSA 220 Vt 2013 Handledare: Sally Boyd Examinator: Anna Lyngfeltsv
dc.description.abstractSyftet med uppsatsen är att undersöka interaktionens, samspelets och stöttningens betydelse i muntligt berättande för förmågan att på egen hand i skrift återge innehållet i en berättelse. Har det muntliga berättandet i interaktion och samarbete med en klasskamrat någon påverkan på inlärarnas skriftliga texter? Finns det några fördelar med att muntligt rekonstruera innehåll i en berättelse innan man börjar rekonstruera den skriftligt? För att få svar på dessa frågor och undersöka interaktionens, samspelets och stöttningens betydelse vid muntligt återberättande för skriftliga texter har jag valt att dels genomföra ett undervisningsförsök då vuxna andraspråksinlärare får arbeta med berättande texter och därefter rekonstruera dem och dels att genomföra kortare individuella intervjuer i syfte att ta reda på deltagarnas egna reflektioner kring muntligt återberättande. Under den första delen av undervisningsförsöket får deltagarna arbeta med att rekonstruera berättelsen skriftligt utan att återberätta den och under den andra delen får deltagarna rekonstruera en likvärdig berättelse muntligt i samspel och interaktion med en klasskamrat innan de börjar rekonstruera den skriftligt. Därefter analyseras och jämförs texter skrivna av en och samma deltagare med avseende på längd och berättelsestruktur. Resultatet av undersökningen visar att texter som är skrivna efter det att deltagarna fick rekonstruera innehållet i dem muntligt är ca 14 % längre än de texter deltagarna skrev utan muntligt återberättande. I undersökningen framkommer även att det är fler texter, skrivna efter muntligt återberättande, som innehåller någon form av resultat som en del av berättelsen och därmed kan betraktas som fullständiga berättelser. Eftersom undersökningens resultat baseras på endast 16 deltagares prestationer och deras svar på intervjufrågor blir det svårt att dra några långtgående slutsatser om återberättandets effekter på det skriftliga språket men med utgångspunkt i forskning som ser språkinlärning som ett socialt fenomen kan antas att muntligt återberättande i samspel och interaktion med en kamrat har en positiv påverkan på utveckling av det skriftliga språket.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.subjectmuntligt berättandesv
dc.subjectinteraktionsv
dc.subjectsamspelsv
dc.subjectstöttningsv
dc.titleAtt berätta för att förstå. Om interaktionens, samarbetets och stöttningens roll i andraspråksundervisning med arbete med muntligt berättande som exempel.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record