Kunddriven supportverksamhet
En studie av attityder kring support i förhållande till sociala media
Customer driven business support
A study of attitudes regarding support in relation to social media
Sammanfattning
Sociala media utgör idag en allt större del av organisationer och företag, oavsett om det gäller
området B2B (Business to business) eller B2C (Business to consumer). Att använda sig av
sociala medier har blivit en självklarhet för många företag inom framförallt B2C-segmentet. I
studien undersöktes attityder kring Web 2.0 och sociala medier inom support i B2B-området,
och vilka för- och nackdelar det finns med en sådan implementation. För att besvara
forskningsfrågan gjordes en studie på företaget IFS (Industrial and Financial Systems), i form
av en kvalitativ fallstudie.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Övrig beskrivning
Social media constitutes an increasing part of organizations and businesses today, regardless
if its segment is B2B (Business to business) or B2C (Business to consumer). The use of
social media has been self-evident for many companies, especially throughout the B2C area.
The study examined attitudes towards Web 2.0 and social media in the B2B-segment, and
what advantages and disadvantages that might exist with the use of the implementation. In
order to answer the research question a qualitative case study on the company IFS (Industrial
and Financial Systems) was made.
Datum
2013-07-30Författare
Olander, Agneta
Seidl, Emelie
Nyckelord
B2B
community-driven support
IFS
internwebb
ISC
kunddriven support
OpenIFS
organisationer
sociala media
Web 2.0
ärendehanteringssystem
Serie/rapportnr.
1651-4769
2013:050
Språk
swe