dc.contributor.author | Johansson, Marcus | |
dc.contributor.author | Lindström, Magnus | |
dc.contributor.author | Ström, Fredrik | |
dc.date.accessioned | 2007-04-25T07:24:01Z | |
dc.date.available | 2007-04-25T07:24:01Z | |
dc.date.issued | 2007-04-25T07:24:01Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3357 | |
dc.description | Vårterminen 2006 | eng |
dc.description.abstract | Idag möts företag av en ständigt föränderlig marknad. För att möta detta krävs det att
företagen är flexibla så verksamheten kan förändras allt eftersom nya krav uppstår. Ett
relativt nytt begrepp är SOA – Service Oriented Architecture. SOA är ett
designkoncept som i korthet innebär att skapa återanvändbara tjänster utifrån
identifierade processer i en organisation. Inom ämnet SOA så har hittills inte så
mycket forskningslitteratur presenterats. Litteraturen vi har funnit grundar sig främst
på erfarenheter på den amerikanska marknaden. Syftet med studien är att bidra till
ökad kunskap om SOA samt förståelse för hur design av SOA-tjänster går till i
Sverige. Frågeställningen innebar att utröna hur en SOA-tjänst designas och vilka
argument som finns för val av processer som skall understödjas av tjänster. Ett antal
djupgående intervjuer med anställda på Skanska och Zystems har ägt rum och
insamlat empiriskt material har legat till grund för den jämförelse som gjorts mellan
intervjumaterial och presenterad teori. En del faktorer som har betydelse för hur en
SOA-tjänst designas har framkommit under studien. När det gäller hur valet av
processer som skall understödjas av tjänster är svaren tvetydiga, men rådande behov
verkar vara en avgörande faktor. | eng |
dc.language.iso | swe | eng |
dc.relation.ispartofseries | Report / IT University of Göteborg | eng |
dc.relation.ispartofseries | 2006:93 | eng |
dc.subject | design | eng |
dc.subject | lös koppling | eng |
dc.subject | process | eng |
dc.subject | service-oriented architecture | eng |
dc.subject | SOA | eng |
dc.subject | tjänst | eng |
dc.title | Hur designas en SOA-tjänst? – Argument för val av processer som skall understödjas av tjänster. | eng |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | D | |
dc.contributor.department | IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | IT University of Göteborg/Applied Information Technology | eng |