dc.contributor.author | Alviander, Johan | |
dc.contributor.author | Sarafian, Anna | |
dc.date.accessioned | 2007-04-25T07:31:03Z | |
dc.date.available | 2007-04-25T07:31:03Z | |
dc.date.issued | 2007-04-25T07:31:03Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3358 | |
dc.description | Vårterminen 2006 | eng |
dc.description.abstract | Client Management är ett begrepp som motsvarar hanteringen av klientdatorer i en ITmiljö.
Ett vanligt krav inom Client Management idag är att sänka kostnader och öka
funktionalitet och kvalitet. Ett sätt att hantera detta krav är höja standardiseringsnivån på
processer och teknologi. Uppsatsen är en kvalitativ studie av på vilket sätt en kostnadseffektiv
kvalitet uppnås genom ökad grad av standardisering. För att besvara frågeställningen
har Total Cost of Ownership, Information Technology Infrastructure Library
samt Computer Enterprise Asset Management, varit de teoretiska utgångspunkterna. Det
övergripande resultatet av undersökningen är att standardisering ger en möjlighet att få ut
mer kvalitet av investerade resurser, och att standardisering på sikt innebär
kostnadsbesparingsmöjligheter, men att en viktig parameter för att uppnå de stora
fördelarna med den standardiserade teknologin är att processerna standardiseras integrerat
med tekniken. | eng |
dc.language.iso | swe | eng |
dc.relation.ispartofseries | Report / IT University of Göteborg | eng |
dc.relation.ispartofseries | 2006:94 | eng |
dc.subject | client management | eng |
dc.subject | kostnadsbesparingar | eng |
dc.subject | processer | eng |
dc.subject | standardisering | eng |
dc.subject | itil | eng |
dc.subject | tco | eng |
dc.title | Kostnadsbesparingar med standardiserat Client Management | eng |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | D | |
dc.contributor.department | IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | IT University of Göteborg/Applied Information Technology | eng |