Show simple item record

dc.contributor.authorAlviander, Johan
dc.contributor.authorSarafian, Anna
dc.date.accessioned2007-04-25T07:31:03Z
dc.date.available2007-04-25T07:31:03Z
dc.date.issued2007-04-25T07:31:03Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3358
dc.descriptionVårterminen 2006eng
dc.description.abstractClient Management är ett begrepp som motsvarar hanteringen av klientdatorer i en ITmiljö. Ett vanligt krav inom Client Management idag är att sänka kostnader och öka funktionalitet och kvalitet. Ett sätt att hantera detta krav är höja standardiseringsnivån på processer och teknologi. Uppsatsen är en kvalitativ studie av på vilket sätt en kostnadseffektiv kvalitet uppnås genom ökad grad av standardisering. För att besvara frågeställningen har Total Cost of Ownership, Information Technology Infrastructure Library samt Computer Enterprise Asset Management, varit de teoretiska utgångspunkterna. Det övergripande resultatet av undersökningen är att standardisering ger en möjlighet att få ut mer kvalitet av investerade resurser, och att standardisering på sikt innebär kostnadsbesparingsmöjligheter, men att en viktig parameter för att uppnå de stora fördelarna med den standardiserade teknologin är att processerna standardiseras integrerat med tekniken.eng
dc.language.isosweeng
dc.relation.ispartofseriesReport / IT University of Göteborgeng
dc.relation.ispartofseries2006:94eng
dc.subjectclient managementeng
dc.subjectkostnadsbesparingareng
dc.subjectprocessereng
dc.subjectstandardiseringeng
dc.subjectitileng
dc.subjecttcoeng
dc.titleKostnadsbesparingar med standardiserat Client Managementeng
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokD
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Göteborg/Applied Information Technologyeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record