Parenting Young Children – sett ur ett föräldraperspektiv
Abstract
Frågan om föräldrar med IF kan klara ett ”tillräckligt gott föräldraskap” och om
det går att utveckla föräldraförmågan är aktuell. Både i forskning och i praxis
framkommer det att föräldrar som har IF är i behov av stöd på olika sätt för att
klara föräldraskapet. Huruvida föräldrar med IF kan utveckla föräldraförmågan
finns det delade meningar kring. Forskning visar dock att ett konkret individuellt
utformat stöd i hemmiljö bidrar till att föräldrar med IF kan utveckla sin
föräldraförmåga.
PYC, Parenting Young Children, är ett manualbaserat utbildningsprogram för
föräldrar med barn i åldrarna 0-6 år, och är utformat för att ge föräldern stöd i sitt
eget hem. PYC-programmet är utvecklat i Melbourne, Australien av forskare med
lång erfarenhet inom området och har där utvärderats med goda resultat. Programmet
har implementerats till svenska förhållanden sedan 2010 i ett flertal kommuner
och håller nu på att utvärderas i en svensk kontext. PYC-programmet är manualbaserat
och innehåller såväl kunskaper om IF som pedagogiska metoder.
Syftet med denna kvalitativa studie är att försöka förstå hur föräldrarna upplever
sitt deltagande i PYC-utbildningen, samt att se om föräldrarna upplever att de
utvecklats i sitt föräldraskap genom att delta i utbildningen. Vi ville också ta reda
på hur samarbetet med handledarna fungerade.
Vi fick tillgång till 11 inspelade och transkriberade intervjuer med 6 föräldrar
som har en IF. Vi analyserade intervjuerna utifrån att fokusera på innehållet i
föräldrarnas beskrivningar och plockade sedan ut betydelser utifrån det. Detta
kategoriserade vi sedan som rubriker vilket vi sedan tolkade utifrån de teoretiska
perspektiven; socialkonstruktivism, rollteori och intersektionellt perspektiv. Vi
använde oss även av tidigare forskning för att jämföra och få fram skillnader/ likheter.
Resultatet från intervjuerna som vi analyserat visar att de föräldrar som deltagit
i PYC-utbildningen utvecklats i sin föräldraförmåga. I intervjuerna framkom att
föräldrarna upplever sitt deltagande i PYC-utbildningen som genomgående
positivt. Vi fann att några orsaker till att föräldrarna upplevde att de utvecklades i
sitt föräldraskap var att de utvecklat goda relationer med handledarna och ett gott
samarbete. Föräldrarna beskriver att de tillsammans med handledarna utformade
stödinsatsen vilket gjorde att föräldrarna kände sig delaktiga och lyssnade på. Det
som verkar vara avgörande för att föräldrarna upplever att PYC-programmet
fungerar är just relationen till handledaren och att de känner sig delaktiga. Handledarnas
goda bemötande och positiva inställning till att föräldrarna har förmågor
och styrkor verkar vara orsaken till att föräldrarna upplever goda relationerna till
handledarna.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2013-08-08Author
Ingvarsson, Julia
Frisell, Marie
Keywords
Intellektuell funktionsnedsättning, Funktionshinder, Funktionsnedsättning, Föräldraförmåga, Tillräckligt god förälder, Föräldrastöd, Intersektionellt perspektiv, Social konstruktion, Rollteori
Language
swe