Show simple item record

dc.contributor.authorIngvarsson, Julia
dc.contributor.authorFrisell, Marie
dc.date.accessioned2013-08-08T11:16:58Z
dc.date.available2013-08-08T11:16:58Z
dc.date.issued2013-08-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33634
dc.description.abstractFrågan om föräldrar med IF kan klara ett ”tillräckligt gott föräldraskap” och om det går att utveckla föräldraförmågan är aktuell. Både i forskning och i praxis framkommer det att föräldrar som har IF är i behov av stöd på olika sätt för att klara föräldraskapet. Huruvida föräldrar med IF kan utveckla föräldraförmågan finns det delade meningar kring. Forskning visar dock att ett konkret individuellt utformat stöd i hemmiljö bidrar till att föräldrar med IF kan utveckla sin föräldraförmåga. PYC, Parenting Young Children, är ett manualbaserat utbildningsprogram för föräldrar med barn i åldrarna 0-6 år, och är utformat för att ge föräldern stöd i sitt eget hem. PYC-programmet är utvecklat i Melbourne, Australien av forskare med lång erfarenhet inom området och har där utvärderats med goda resultat. Programmet har implementerats till svenska förhållanden sedan 2010 i ett flertal kommuner och håller nu på att utvärderas i en svensk kontext. PYC-programmet är manualbaserat och innehåller såväl kunskaper om IF som pedagogiska metoder. Syftet med denna kvalitativa studie är att försöka förstå hur föräldrarna upplever sitt deltagande i PYC-utbildningen, samt att se om föräldrarna upplever att de utvecklats i sitt föräldraskap genom att delta i utbildningen. Vi ville också ta reda på hur samarbetet med handledarna fungerade. Vi fick tillgång till 11 inspelade och transkriberade intervjuer med 6 föräldrar som har en IF. Vi analyserade intervjuerna utifrån att fokusera på innehållet i föräldrarnas beskrivningar och plockade sedan ut betydelser utifrån det. Detta kategoriserade vi sedan som rubriker vilket vi sedan tolkade utifrån de teoretiska perspektiven; socialkonstruktivism, rollteori och intersektionellt perspektiv. Vi använde oss även av tidigare forskning för att jämföra och få fram skillnader/ likheter. Resultatet från intervjuerna som vi analyserat visar att de föräldrar som deltagit i PYC-utbildningen utvecklats i sin föräldraförmåga. I intervjuerna framkom att föräldrarna upplever sitt deltagande i PYC-utbildningen som genomgående positivt. Vi fann att några orsaker till att föräldrarna upplevde att de utvecklades i sitt föräldraskap var att de utvecklat goda relationer med handledarna och ett gott samarbete. Föräldrarna beskriver att de tillsammans med handledarna utformade stödinsatsen vilket gjorde att föräldrarna kände sig delaktiga och lyssnade på. Det som verkar vara avgörande för att föräldrarna upplever att PYC-programmet fungerar är just relationen till handledaren och att de känner sig delaktiga. Handledarnas goda bemötande och positiva inställning till att föräldrarna har förmågor och styrkor verkar vara orsaken till att föräldrarna upplever goda relationerna till handledarna.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectIntellektuell funktionsnedsättning, Funktionshinder, Funktionsnedsättning, Föräldraförmåga, Tillräckligt god förälder, Föräldrastöd, Intersektionellt perspektiv, Social konstruktion, Rollteorisv
dc.titleParenting Young Children – sett ur ett föräldraperspektivsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record