Användbarhet och användarvänlighet på webbplatser En fallstudie av Migrationsverkets webbplats
Abstract
För att en webbplats ska vara användbar för en användare måste den tillföra ett värde till
användaren, vara något som användaren har nytta av. För att en webbplats ska vara
användarvänlig krävs det att den är lätt att använda. Men att anpassa webbplatsen efter
användarna är svårt, framför allt om det enda målgruppen har gemensamt är att de är
människor, vilket är fallet med Migrationsverkets målgrupp. Fallstudien syftar till att
utvärdera Migrationsverkets webbplats utifrån användbarhet och användarvänlighet, samt att
jämföra webbplatsen med Migrationsverkets motsvarigheter i sex andra länder.
Frågeställningen är uppdelad på två frågor: Är Migrationsverkets webbplats användarvänlig
och användbar för deras målgrupp? och Vad skiljer Migrationsverkets webbplats från
motsvarande webbplatser i andra länder? För att få en så rättvis bild av hur
Migrationsverkets webbplats uppfattas har vi intervjuat den ansvarige för webbplatsen, samt
gjort en enkätundersökning bland Migrationsverkets målgrupp. Vi har även gjort en
litteraturundersökning som vi använde för att utvärdera Migrationsverkets och sex andra
länders webbplatser. Resultatet av undersökningen visar att Migrationsverkets webbplats tar
hänsyn till sina användare med avseende på användbarhet och användarvänlighet. Det finns
dock brister när det gäller användarvänlighet. Det är en del skillnader mellan webbplatserna
från olika länder.
Other description
Vårterminen 2006
Date
2007-04-25Author
Klein, Sofia
Sharifi, Akram
Keywords
Användbarhet
användarvänlighet
webbplats
webbdesign
Series/Report no.
Report / IT University of Göteborg
2006:103
Language
swe