• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Faculty of Humanities / Humanistiska fakulteten
  • Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Vetenskapsteori, serie 1
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Faculty of Humanities / Humanistiska fakulteten
  • Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Vetenskapsteori, serie 1
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bilda och samverka: om införandet, implementering och förändringen av universitetens tredje uppgift 1977-1997

Sammanfattning
Denna rapport har skrivits inom forskningsprojektet ”Det förvetenskapligade samhällets demokrati” vid Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori, Göteborgs universitet. Projektet, som är förlagt till ämnet vetenskapsteori, finansieras av Vetenskapsrådet och påbörjades i januari 2008 och beräknas slutrapporteras 2013. Projektledare är Dick Kasperowski, som tillsammans med Fredrik Bragesjö också utför forskningen. Projektet handlar om det som vanligtvis kallas den tredje uppgiften i högskolelagen, och undersöker olika aspekter av lagstiftarens syn på universitetets relation till samhället samt hur olika institutioner och aktörer förhåller sig till den. Den tredje uppgiften, formulerad som en uppmaning att sprida forskningen till samhället, blev en ordinarie uppgift för universitet och högskolor, tillsammans med undervisning och forskning, i samband med den nya högskolelagen 1977. Två decennier senare ändrades lagen, från att alltså ha talat om spridning av kunskap till att nu inkludera en lydelse som kan tyckas överskrida det tidigare spridningsuppdraget, nämligen att högskolor och universitet från och med 1997 också ska ”samverka” med samhället. Som helhet avser projektet att analysera konsekvenserna av den tredje uppgiftens olika formuleringar, både vid etableringen samt revideringarna. Vidare undersöks vilka konsekvenser, i termer av skyldigheter och rättigheter, som de olika lagformuleringarna skapat för svenska universitet, institutioner och deras personal. Syftet med denna delrapport är att besvara en mycket begränsad aspekt av de övergripande forskningsfrågorna; i flera fall redovisas dessutom ytterligare frågor som väckts vid genomgången av det empiriska materialet och mer tentativa diskussioner förs. Här redogörs översiktligt för dels diskussioner och argument i policydokument när lagen med spridningsformuleringen kompletterades av samverkansuppdraget samt hur den tredje uppgiften hanterades i Forskningsrådsnämnden (FRN), en myndighet som skapades samma år som högskolelagen infördes med ett tydligt ansvar för forskningsinformation. Dick Kasperowski och Fredrik Bragesjö Göteborg, oktober 2011
Länk till verkets webbplats
https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/27921
Utgivare
Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33678
Samlingar
  • Vetenskapsteori, serie 1
Fil(er)
gupea_2077_33678_1.pdf (1.140Mb)
Datum
2011-11
Författare
Kasperowski, Dick
Bragesjö, Fredrik
Redaktör
Bragesjö, Fredrik
Nyckelord
tredje uppgiften
universitetshistoria
samverkan
högskolelagen
populärvetenskap
högskolelagen
Forskningsrådsnämnden
bildning
forskningsinformationen
nyttjarinformation
Kunskapsspridning
Publikationstyp
report
ISSN
1650-6499
Serie/rapportnr.
Vetenskapsteoris serie 1
207
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV