Show simple item record

dc.contributor.authorStåhl, Anna
dc.contributor.authorBönfors, Emmyly
dc.date.accessioned2013-08-20T14:24:22Z
dc.date.available2013-08-20T14:24:22Z
dc.date.issued2013-08-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33698
dc.description.abstractElevinflytande har sedan länge skrivits med på olika sätt i den svenska skolans läroplaner. I dagens läroplan har det en given roll men ändå signalerar elever att de inte har så mycket att säga till om. Syftet med den här uppsatsen har därför varit att utforska elevernas inflytande i undervisningen i Hem- och konsumentkunskap gällande val av planering och organisering av arbetet vid matlagning. Vid sidan om elevinflytandets utveckling har även olika syn på elever och lärande förändrats. Därför behandlar även denna studie ämnet Hem- och konsumentkunskap i relation till olika lärandeteorier. För att besvara studiens frågeställningar har samtalsintervjuer genomförts med elever i årskurs nio. Gemensamt för de intervjuade eleverna är att de inte har särskilt stort inflytande och det inflytande de har är inom givna ramar. Eleverna har heller inte intresse för läroplanen och kan därför inte utöva det inflytande som läroplaner fastslår att de har rätt till. I intervjuerna framkommer det dock att eleverna har många tankar kring sin läromiljö och att de hade kunnat påverka i större utsträckning än vad de gör bara de hade fått möjlighet att göra det.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesLärarprogrammet hem- och konsumentkunskapsv
dc.relation.ispartofseriesVT13sv
dc.subjectelevinflytandesv
dc.subjecthem- och konsumentkunskapsv
dc.subjectlärandesv
dc.titleInom givna ramarsv
dc.title.alternative- Elevinflytande i Hem- och konsumentkunskapsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record