• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inom givna ramar

- Elevinflytande i Hem- och konsumentkunskap

Sammanfattning
Elevinflytande har sedan länge skrivits med på olika sätt i den svenska skolans läroplaner. I dagens läroplan har det en given roll men ändå signalerar elever att de inte har så mycket att säga till om. Syftet med den här uppsatsen har därför varit att utforska elevernas inflytande i undervisningen i Hem- och konsumentkunskap gällande val av planering och organisering av arbetet vid matlagning. Vid sidan om elevinflytandets utveckling har även olika syn på elever och lärande förändrats. Därför behandlar även denna studie ämnet Hem- och konsumentkunskap i relation till olika lärandeteorier. För att besvara studiens frågeställningar har samtalsintervjuer genomförts med elever i årskurs nio. Gemensamt för de intervjuade eleverna är att de inte har särskilt stort inflytande och det inflytande de har är inom givna ramar. Eleverna har heller inte intresse för läroplanen och kan därför inte utöva det inflytande som läroplaner fastslår att de har rätt till. I intervjuerna framkommer det dock att eleverna har många tankar kring sin läromiljö och att de hade kunnat påverka i större utsträckning än vad de gör bara de hade fått möjlighet att göra det.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33698
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_33698_1.pdf (545.8Kb)
Datum
2013-08-20
Författare
Ståhl, Anna
Bönfors, Emmyly
Nyckelord
elevinflytande
hem- och konsumentkunskap
lärande
Serie/rapportnr.
Lärarprogrammet hem- och konsumentkunskap
VT13
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV