• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Slöjd med perspektiv på historia

Om kopplingen till historia i slöjdundervisningen i dagens grundskola

Abstract
Problem, syfte och frågeställningar I Lgr11 kan följande citat läsas: Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar medvetenhet om estetiska traditioner och uttryck samt förståelse för slöjd, hantverk och design från olika kulturer och tidsperioder. Liknande formuleringar och mål finns i tidigare kursplaner för ämnet slöjd och torde innebära att det finns och har funnits ett historiskt perspektiv i slöjdundervisningen. Uppsatsen syftar till att undersöka huruvida slöjdlärare undervisar sina elever historiska hantverkstekniker, om lärarna är medvetna om att de gör det och om de ser ett värde i en undervisning som främjar hantverkens historiska kontext. Frågeställningarna är följande: Är ett historiskt perspektiv vanligt förekommande i slöjdundervisningen i grundskolan? Finns det en medvetenhet om historiska tekniker bland slöjdlärare i grundskolan? Ser slöjdlärare några fördelar med att ha ett historiskt perspektiv på sin slöjdundervisning? Metod Metoden som valts för denna uppsats är en kvalitativ sådan med frågeintervju som form. Nio slöjdlärare har intervjuats, varav tre av dem behöriga i hela ämnet, tre av dem behöriga enbart i textilslöjd och tre av dem behöriga i enbart trä- och metallslöjd. Intervjuerna som genomförts har varit av en ostrukturerad/semistrukturerad karaktär. De intervjuade har valts ut främst utifrån kontakter och har en spridning i landet mellan Göteborg, Stockholmsområdet, Malmö och Jönköpings län. Analys och resultat Efter att intervjuerna genomförts kan det konstateras att ett historiskt perspektiv på slöjdundervisningen är förekommande, dock inte i stor omfattning. Sju av de intervjuade slöjdlärarna har någon form av historiskt perspektiv på sin slöjdundervisning, men de låter oss förstå att det snarare är undantag än regel. Det förekommer historiska tekniker i undervisningen, dock visas tendensen att de intervjuade slöjdlärarna sällan reflekterar över teknikernas ålder och ursprung. Slöjdlärarna ser dock både fördelar och nackdelar med att ha ett historiskt perspektiv på sin undervisning. Fördelar kan vara att eleverna blir mer intresserade och vill prova på olika tekniker, nackdelar kan vara att slöjden kan anses ”mossig”.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33702
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_33702_1.pdf (516.3Kb)
Date
2013-08-20
Author
Johannesson, Jenny
Keywords
slöjd
historia
historiskt perspektiv
intervju
lärare
Series/Report no.
Lärarprogrammet Slöjd
VT13
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV