Visa enkel post

dc.contributor.authorJohannesson, Jenny
dc.date.accessioned2013-08-20T14:43:59Z
dc.date.available2013-08-20T14:43:59Z
dc.date.issued2013-08-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33702
dc.description.abstractProblem, syfte och frågeställningar I Lgr11 kan följande citat läsas: Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar medvetenhet om estetiska traditioner och uttryck samt förståelse för slöjd, hantverk och design från olika kulturer och tidsperioder. Liknande formuleringar och mål finns i tidigare kursplaner för ämnet slöjd och torde innebära att det finns och har funnits ett historiskt perspektiv i slöjdundervisningen. Uppsatsen syftar till att undersöka huruvida slöjdlärare undervisar sina elever historiska hantverkstekniker, om lärarna är medvetna om att de gör det och om de ser ett värde i en undervisning som främjar hantverkens historiska kontext. Frågeställningarna är följande: Är ett historiskt perspektiv vanligt förekommande i slöjdundervisningen i grundskolan? Finns det en medvetenhet om historiska tekniker bland slöjdlärare i grundskolan? Ser slöjdlärare några fördelar med att ha ett historiskt perspektiv på sin slöjdundervisning? Metod Metoden som valts för denna uppsats är en kvalitativ sådan med frågeintervju som form. Nio slöjdlärare har intervjuats, varav tre av dem behöriga i hela ämnet, tre av dem behöriga enbart i textilslöjd och tre av dem behöriga i enbart trä- och metallslöjd. Intervjuerna som genomförts har varit av en ostrukturerad/semistrukturerad karaktär. De intervjuade har valts ut främst utifrån kontakter och har en spridning i landet mellan Göteborg, Stockholmsområdet, Malmö och Jönköpings län. Analys och resultat Efter att intervjuerna genomförts kan det konstateras att ett historiskt perspektiv på slöjdundervisningen är förekommande, dock inte i stor omfattning. Sju av de intervjuade slöjdlärarna har någon form av historiskt perspektiv på sin slöjdundervisning, men de låter oss förstå att det snarare är undantag än regel. Det förekommer historiska tekniker i undervisningen, dock visas tendensen att de intervjuade slöjdlärarna sällan reflekterar över teknikernas ålder och ursprung. Slöjdlärarna ser dock både fördelar och nackdelar med att ha ett historiskt perspektiv på sin undervisning. Fördelar kan vara att eleverna blir mer intresserade och vill prova på olika tekniker, nackdelar kan vara att slöjden kan anses ”mossig”.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesLärarprogrammet Slöjdsv
dc.relation.ispartofseriesVT13sv
dc.subjectslöjdsv
dc.subjecthistoriasv
dc.subjecthistoriskt perspektivsv
dc.subjectintervjusv
dc.subjectläraresv
dc.titleSlöjd med perspektiv på historiasv
dc.title.alternativeOm kopplingen till historia i slöjdundervisningen i dagens grundskolasv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post