• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inte bara ’fint och fult’

en intervjustudie om värdering och estetiskt uttryck i slöjden

Abstract
Inspirationen till föreliggande studie väcktes av en situation under VFU som ledde till vidare frågor och diskussion oss skribenter emellan, om hur lärare använder värderingsbegrepp. Vid närmare undersökning av kursplanen för ämnet slöjd står det att eleverna ska ges förutsättningar att utveckla förmågan att ”analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp” och ”tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck” (Skolverket, 2011a, s.213). Vad innebär det? Hur arbetar slöjdlärare mot de målen? Studiens syfte är att undersöka hur lärare undervisar elever för att ge dem förutsättningar att analysera och värdera resultat och analysera slöjdföremåls estetiska uttryck. Föreliggande studie är en kvalitativ intervjustudie med sex intervjuade lärare på olika skolor i Västra Götalandsregionen. Studiens resultat visar vilka värderingsbegrepp lärarna använder i samtal med eleverna och i vilka situationer värderingsbegreppen förekommer. Resultatet visar att värderingsbegreppen lärarna använder främst relaterar till form, funktion och hållbarhet. Vidare uppvisar alla lärare en ambition att deras egen personliga smak och åsikt inte ska spela in i mötet med elevernas produkter, men några bryr sig lite extra om vissa detaljer. Lärarna beskriver att de arbetar med estetiskt utryck i specifika arbetsområden. De genomför studiebesök eller skapar uppgifter som innehåller någon form av tolkning. Slutsatser i studien är att lärarna använder begrepp som t.ex. ”fint” men då främst i syfte att uppmuntra en elev efter en hård arbetsinsats. Ytterligare slutsats är att arbete med värdering sker främst efter avslutad produkt i form av utvärdering detta trots slöjdens processinriktade arbetssätt då värdering ska ske under hela processen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33703
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_33703_1.pdf (541.7Kb)
Date
2013-08-20
Author
Holm, Cecilia
Wiklund, Therés
Keywords
slöjdprocess
tolka estetiskt uttryck
värdering
värderingsbegrepp
Series/Report no.
Lärarprogrammet Slöjd
VT13
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV