• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevers maktutövande i relation till varandra och sig själva

En studie i hur makt kommer till uttryck under idrottslektioner på högstadiet

Abstract
Denna studie syftar till att undersöka maktrelationen mellan elever i idrottsundervisningen. Detta görs för att få en bild av hur elevers interagerande skapar olika maktpositioner samt för att få en bild av hur maktutövandet tar sig uttryck. Den första av de två frågeställningar som vi utgått från lyder: Vilka tekniker och strategier för maktutövande kommer till uttryck i elevernas interagerande med varandra under idrottslektionerna? Den andra frågeställningen är: Vilka olika roller, så kallade subjektspositioner, skapas av eleverna i maktrelationen dem emellan? Som teoretisk bakgrund ligger bland annat Foucaults teori om makt. Med grund i denna har vi utgått från att idrottsanläggningen och idrottsundervisningen är en särskild kontext som ger utrymme för vissa handlingar. Den metod som använts är medföljande observation, genomförda under sammanlagt tretton tillfällen på en multietnisk högstadieskola i en av Göteborgs förorter. Resultatet påvisar hur strategier och tekniker för maktutövning samt hur olika subjektspositioner i elevers maktrelation kan ta sig uttryck. De strategier och tekniker som funnits är förminskning, våld eller hot om våld, osynliggörande, förlöjligande, positiv maktutövning och destruktiv makt. Kopplat till dessa är subjektspositionerna överposition, underposition, önskvärt beteende - position och förhindrande position. Slutsatsen är att det finns strategier och tekniker för maktutövande samt särskilda subjektspositioner kopplat till maktrelationer i idrottsundervisningen och idrottshallen. Dessa kan ha betydelse för elevers uppfattning av ämnet och påverka ungdomars identitetsskapande. Att vara medveten om att det finns strategier och tekniker för maktutövande i omlopp under idrottslektionerna har således en hög relevans för lärare i idrott och hälsa.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33731
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_33731_1.pdf (501.4Kb)
Date
2013-08-23
Author
Björk, Elinor
Karlsson, Erik
Keywords
maktrelationer
makttekniker
subjektspositioner
maktutövande
Series/Report no.
Idrottsvetenskap idrott och hälsa
Vt 2013
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV