dc.contributor.author | Enocksson, Mattias | |
dc.contributor.author | Holmquist, Hannes | |
dc.date.accessioned | 2007-04-25T10:02:17Z | |
dc.date.available | 2007-04-25T10:02:17Z | |
dc.date.issued | 2007-04-25T10:02:17Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3373 | |
dc.description | Höstterminen 2006 | eng |
dc.description.abstract | En användarorienterad ansats till design av intranät svarar mot behovet av att skapa ett
användbart arbetsverktyg som stödjer användarnas behov i deras vardagliga arbetssituationer.
Användarnas beteende kan betraktas ur ett helhetsperspektiv med speciell fokusering på de
sammanhängande teman som är behov, inhämtning och användning av information. Syftet med
den här studien är att genom en kvalitativ undersökning av intranätanvändarnas behov,
inhämtning och användning av information presentera en ansats till designimplikationer för ett
nytt intranät. Vår undersökning genomfördes i Mölndals stad, den till invånarantalet tredje största
kommunen i Västra Götalandsregionen. Studien visade på tre vanliga informationsbehov;
omvärldsbevakning, dokument samt behovet av att kunna hitta rätt person för att erhålla viss
information. Informationsinhämtningen kännetecknades av återkommande informationskällor,
hög tillförlitlighet till information inom staden, utbredd användning av personliga kontakter samt
aktiv informationssökning, dock existerade även passiv inhämtning. Information användes
framför allt som en vägledning för hur ett visst arbete skulle göras, underbygga egna dokument
eller skapa bredare förståelse för en viss kontext. Studien visade även på förekomsten av
isolerade informationsöar inom organisationen samt skillnader i medvetenhet mellan
inomförvaltlig nivå och utomförvaltlig nivå rörande var i organisationen personer och
information kunde lokaliseras. De huvudsakliga slutsatser som drogs utifrån dessa
underbyggande frågor var att intranätet bör ge en god översikt av medarbetare och deras
kompetenser, ha stöd för kommunikation, ge vägledning åt användaren i form av dokument och
tydlig struktur, bör erbjuda ökad åtkomst till information över förvaltningsgränser och stödja återkommande informationsbehov. | eng |
dc.language.iso | swe | eng |
dc.relation.ispartofseries | Report ( IT University of Göteborg | eng |
dc.relation.ispartofseries | 2007:6 | eng |
dc.subject | intranät | eng |
dc.subject | användarorientering | eng |
dc.subject | informationsbeteende | eng |
dc.subject | informationsbehov | eng |
dc.subject | design | eng |
dc.title | Användarorienterad informationsdesign - En ansats mot ett nytt intranät i Mölndals stad | eng |
dc.title.alternative | User-oriented Information Design - Towards a new intranet in the municipality of Mölndal | eng |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | D | |
dc.contributor.department | IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | IT University of Göteborg/Applied Information Technology | eng |