Lek eller allvar? En kvalitativ studie av lärares uppfattningar om att arbeta med estetiska läroprocesser på gymnasiet HT 2012
Sammanfattning
Frågeställningar:
Arbetar lärarna med estetiska läroprocesser i sin undervisning? I så fall hur?
Varför arbetar/arbetar inte lärarna med estetiska läroprocesser i undervisningen?
Metod: Metoden som använts är kvalitativ samtalsintervju. Sammanlagt sex gymnasielärare
har intervjuats, tre som undervisar i historia och tre som undervisar i samhällskunskap.
Resultat: Studien visar att hälften av lärarna aktivt arbetar med estetiska läroprocesser i sin
undervisning. De vanligaste anledningarna till att man gör, eller skulle vilja göra det är att
man uppfattar att det bidrar till ökad förståelse, variation och till ett lustfyllt lärande. Att man
inte arbetar med estetiska läroprocesser beror istället främst på bristande utbildning, tid,
resurser och förmåga att bedöma. Att lärare väljer bort att arbeta med estetiska läroprocesser
får negativa konsekvenser för undervisningen, eftersom forskning visar att olika människor
lär sig olika bra beroende på vilken undervisningsmetod som används. Om estetiska
arbetsformer inte används finns en risk att de elever som lär sig bäst på sådana sätt förlorar
motivationen att lära. En del forskning visar också att skolan kan motverka kreativitet, men att
arbete med estetiska läroprocesser ger möjlighet att låta elever utveckla sådan. Utan arbete
med estetiska läroprocesser ökar risken för att skolan fortsätter att vara en kreativitetsdödande
institution.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2013Författare
Andersson, Klara
Nyckelord
estetisk upplevelse
estetisk verksamhet
estetisk
Språk
sv