• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lek eller allvar? En kvalitativ studie av lärares uppfattningar om att arbeta med estetiska läroprocesser på gymnasiet HT 2012

Sammanfattning
Frågeställningar: Arbetar lärarna med estetiska läroprocesser i sin undervisning? I så fall hur? Varför arbetar/arbetar inte lärarna med estetiska läroprocesser i undervisningen? Metod: Metoden som använts är kvalitativ samtalsintervju. Sammanlagt sex gymnasielärare har intervjuats, tre som undervisar i historia och tre som undervisar i samhällskunskap. Resultat: Studien visar att hälften av lärarna aktivt arbetar med estetiska läroprocesser i sin undervisning. De vanligaste anledningarna till att man gör, eller skulle vilja göra det är att man uppfattar att det bidrar till ökad förståelse, variation och till ett lustfyllt lärande. Att man inte arbetar med estetiska läroprocesser beror istället främst på bristande utbildning, tid, resurser och förmåga att bedöma. Att lärare väljer bort att arbeta med estetiska läroprocesser får negativa konsekvenser för undervisningen, eftersom forskning visar att olika människor lär sig olika bra beroende på vilken undervisningsmetod som används. Om estetiska arbetsformer inte används finns en risk att de elever som lär sig bäst på sådana sätt förlorar motivationen att lära. En del forskning visar också att skolan kan motverka kreativitet, men att arbete med estetiska läroprocesser ger möjlighet att låta elever utveckla sådan. Utan arbete med estetiska läroprocesser ökar risken för att skolan fortsätter att vara en kreativitetsdödande institution.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33756
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33756_1.pdf (565.7Kb)
Datum
2013
Författare
Andersson, Klara
Nyckelord
estetisk upplevelse
estetisk verksamhet
estetisk
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV