dc.contributor.author | sondosi, pardis | sv |
dc.date.accessioned | 2013-08-28T08:38:33Z | |
dc.date.available | 2013-08-28T08:38:33Z | |
dc.date.issued | 2013 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/33757 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Syftet med mitt examensarbete är att jag skall bilda mig en uppfattning kring lärarens arbetssituation i
den mångkulturella förortsskolan. Jag vill även ta reda på varför arbetssituationen är som den är. Det är
svårt att utesluta den ena frågan från den andra. Dessa två frågor hör ihop och bör därför diskuteras
gemensamt.
Mina två övergripande frågeställningar lyder:
•Hur är det att arbeta som lärare i mångkulturella förortsskolor?
•Vad anger litteraturen/intervjuerna för anledningar till detta?
För att kunna genomföra mitt arbete och få en djupare kunskap om mitt område har jag utnyttjat mig av
litteraturstudier. Jag har även genomfört kvalitativa samtalsintervjuer med fem stycken olika lärare som
har varit/är verksamma lärare i den mångkulturella skolan.
Fysiska erfarenheter och ett socialt samspel är viktiga för individens utveckling. Bristande kunskaper i
majoritetsspråket leder till att man drar sig till sin egen folkgrupp och isolerar sig ifrån det svenska
samhället. Den sociala interaktionen är ett ständigt återkommande begrepp i arbetet. Pedagogerna på
skolorna menar att många av barnen i den mångkulturella skolan inte behärskar majoritetsspråket så väl
och håller sig inom sina hemtrakter. Eftersom att även föräldrarna lever isolerat kan barnens sociala
utveckling hämmas då den enda gången de talar svenska är med läraren. Tiden och bristen på pengar
nämner pedagogerna som ett hinder i undervisningen.
Våra fördomar och förväntningar påverkar människan mer än vad vi tror. Som lärare skall vi vara en
förebild för så många elever. Rykten och myter om förorterna och förortsskolorna kan påverka oss i
våra yrkesroller. Men det gäller att vara vaksam och iakttagen som lärare och inte låta våra fördomar
och förväntningar påverka vår undervisning. Resultatet från undersökningen torde bidra till ökad
uppmärksamhet på lärarens utmanande arbetssituation i den mångkulturella skolan. Som påverkas av
barnens bristande kunskaper i det svenska språket, samt den isolering som de utsätts för i form av
boendesegregation. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Segregation | sv |
dc.subject | socialisation och språket | sv |
dc.title | Läraren – Och den mångkulturella skolan | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |