• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läraren – Och den mångkulturella skolan

Sammanfattning
Sammanfattning Syftet med mitt examensarbete är att jag skall bilda mig en uppfattning kring lärarens arbetssituation i den mångkulturella förortsskolan. Jag vill även ta reda på varför arbetssituationen är som den är. Det är svårt att utesluta den ena frågan från den andra. Dessa två frågor hör ihop och bör därför diskuteras gemensamt. Mina två övergripande frågeställningar lyder: •Hur är det att arbeta som lärare i mångkulturella förortsskolor? •Vad anger litteraturen/intervjuerna för anledningar till detta? För att kunna genomföra mitt arbete och få en djupare kunskap om mitt område har jag utnyttjat mig av litteraturstudier. Jag har även genomfört kvalitativa samtalsintervjuer med fem stycken olika lärare som har varit/är verksamma lärare i den mångkulturella skolan. Fysiska erfarenheter och ett socialt samspel är viktiga för individens utveckling. Bristande kunskaper i majoritetsspråket leder till att man drar sig till sin egen folkgrupp och isolerar sig ifrån det svenska samhället. Den sociala interaktionen är ett ständigt återkommande begrepp i arbetet. Pedagogerna på skolorna menar att många av barnen i den mångkulturella skolan inte behärskar majoritetsspråket så väl och håller sig inom sina hemtrakter. Eftersom att även föräldrarna lever isolerat kan barnens sociala utveckling hämmas då den enda gången de talar svenska är med läraren. Tiden och bristen på pengar nämner pedagogerna som ett hinder i undervisningen. Våra fördomar och förväntningar påverkar människan mer än vad vi tror. Som lärare skall vi vara en förebild för så många elever. Rykten och myter om förorterna och förortsskolorna kan påverka oss i våra yrkesroller. Men det gäller att vara vaksam och iakttagen som lärare och inte låta våra fördomar och förväntningar påverka vår undervisning. Resultatet från undersökningen torde bidra till ökad uppmärksamhet på lärarens utmanande arbetssituation i den mångkulturella skolan. Som påverkas av barnens bristande kunskaper i det svenska språket, samt den isolering som de utsätts för i form av boendesegregation.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33757
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33757_1.pdf (2.209Mb)
Datum
2013
Författare
sondosi, pardis
Nyckelord
Segregation
socialisation och språket
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV