Att se likheter i våra olikheter, En jämförandestudie av mångkultur i Göteborg och New York
Abstract
Sammanfattning:
Föreliggande arbete är en jämförelsestudie mellan förskolor i Göteborg och New York. Syftet är att ta reda på
vilka arbetsätt pedagoger i New York använder sig av i arbetet med mångkultur och på vilka sätt de kan inspirera
och implementeras i svenska förskolor. Syftet är därför att hitta arbetssätt för att svenska pedagoger ska kunna
uppfylla läroplanens mål. Genom intervjuer och observationer i New York och Göteborg har vi samlat material
för att kunna besvara våra frågeställningar: Vad har pedagoger i Göteborg respektive New York för
förhållningssätt till mångkultur? Hur ser arbetssätten ut i verksamheten för arbete med mångkultur? Hur kan den
svenska förskolans mångkulturella arbete utvecklas med inspiration av amerikanska arbetssätt?
Vi har genomfört åtta intervjuer med verksamma pedagoger, varav fyra i Göteborg respektive fyra i New York.
Resultatet av studien visar att de båda städerna har skilda förutsättningar, eftersom synen på förskolan i New
York skiljer sig ifrån Göteborg, medförde det problem kring jämförelsen av verksamheterna. Resultaten utifrån
intervjuerna visar att pedagoger i New York betonade vikten av förhållningssätt och attityd. Arbetssätten som
framkom var att de alla arbetade med att lyfta ämnet i dialog med barnen, att tala om olikheter och likheter för
att bryta normer. I likhet med den svenska läroplanen för förskolan, var målet med det mångkulturella arbetet att
barnen ska känna respekt för andra människor och kulturer. I Göteborg skilde sig resultatet mellan de två
förskolorna, även där för att förutsättningar såg så olika ut. Sammanfattningsvis har vi utifrån litteratur, egen
erfarenhet och resultatet av vår studie sett att det krävs mer förberedelser i lärarutbildningen kring ämnet
mångkultur. Pedagoger i Sverige behöver verktyg för att kunna arbeta med mångkultur och för att kunna
implementera läroplanens mål.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Johansson, Emelie
Suhonjic, Ines
Keywords
mångkultur
interkultur
Göteborg
New York
försk
Language
sv