• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att se likheter i våra olikheter, En jämförandestudie av mångkultur i Göteborg och New York

Abstract
Sammanfattning: Föreliggande arbete är en jämförelsestudie mellan förskolor i Göteborg och New York. Syftet är att ta reda på vilka arbetsätt pedagoger i New York använder sig av i arbetet med mångkultur och på vilka sätt de kan inspirera och implementeras i svenska förskolor. Syftet är därför att hitta arbetssätt för att svenska pedagoger ska kunna uppfylla läroplanens mål. Genom intervjuer och observationer i New York och Göteborg har vi samlat material för att kunna besvara våra frågeställningar: Vad har pedagoger i Göteborg respektive New York för förhållningssätt till mångkultur? Hur ser arbetssätten ut i verksamheten för arbete med mångkultur? Hur kan den svenska förskolans mångkulturella arbete utvecklas med inspiration av amerikanska arbetssätt? Vi har genomfört åtta intervjuer med verksamma pedagoger, varav fyra i Göteborg respektive fyra i New York. Resultatet av studien visar att de båda städerna har skilda förutsättningar, eftersom synen på förskolan i New York skiljer sig ifrån Göteborg, medförde det problem kring jämförelsen av verksamheterna. Resultaten utifrån intervjuerna visar att pedagoger i New York betonade vikten av förhållningssätt och attityd. Arbetssätten som framkom var att de alla arbetade med att lyfta ämnet i dialog med barnen, att tala om olikheter och likheter för att bryta normer. I likhet med den svenska läroplanen för förskolan, var målet med det mångkulturella arbetet att barnen ska känna respekt för andra människor och kulturer. I Göteborg skilde sig resultatet mellan de två förskolorna, även där för att förutsättningar såg så olika ut. Sammanfattningsvis har vi utifrån litteratur, egen erfarenhet och resultatet av vår studie sett att det krävs mer förberedelser i lärarutbildningen kring ämnet mångkultur. Pedagoger i Sverige behöver verktyg för att kunna arbeta med mångkultur och för att kunna implementera läroplanens mål. 1
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33758
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_33758_1.pdf (719.2Kb)
Date
2013
Author
Johansson, Emelie
Suhonjic, Ines
Keywords
mångkultur
interkultur
Göteborg
New York
försk
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV