Genusrelaterat arbete- en del av skolans verksamhet? - En intervjustudie kring rektorers syn på genusfrågor
Sammanfattning
Sammanfattning
Av våra erfarenheter att döma får genusfrågan liten plats i skolans verksamhet idag, trots att läroplanen
föreskriver ett arbete med detta. Vårt syfte med denna rapport är därför att belysa hur och i vilken mån skolor
arbetar med genusfrågor. För att uppfylla vårt syfte har vi gjort en intervjuundersökning bland rektorer för att ta
reda på deras tankar om genusrelaterat arbete i skolan. Vi har vidare presenterat tidigare forsknings syn på frågan
samt försökt att analysera dessa resultat. Utgångspunkten i vår undersökning har varit följande frågeställningar:
Hur kan rektorers syn på genusrelaterat arbete se ut? Hur kan arbete med genus se ut på skolor idag? Vilka
tänkbara hinder och möjligheter finns för genusrelaterat arbete?
Vårt resultat visar att genusrelaterat arbete i skolan sker i obetydlig mån. Våra intervjuresultat visar att rektorerna
vi samtalat med anser frågan viktig och betydelsefull och att de alla hade idéer för hur ett arbete med genusfrågor
skulle kunna se ut på deras skolor. Ingen av dessa skolor arbetar dock med genusrelaterade frågor idag. Vidare
presenterar vi i rapporten hur ett bristande genusrelaterat arbete i skolan idag ger konsekvenser för eleverna och
för skolverkasmeheten. Konsekvenser i form av en svårighet att nå upp till läroplanens jämställdhetsmål, att
elever utsätts för könsrelaterade kränkningar och diskriminering samt en begränsning i elevers valmöjligheter
och identitetsutveckling på grund av traditionella könsmönster.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2013Författare
Wik, Freja
Wannerberg-Vikström, Rebecca
Nyckelord
Genus
jämställdhet
kön
genuspedagogik
traditio
Språk
sv