• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Genusrelaterat arbete- en del av skolans verksamhet? - En intervjustudie kring rektorers syn på genusfrågor

Sammanfattning
Sammanfattning Av våra erfarenheter att döma får genusfrågan liten plats i skolans verksamhet idag, trots att läroplanen föreskriver ett arbete med detta. Vårt syfte med denna rapport är därför att belysa hur och i vilken mån skolor arbetar med genusfrågor. För att uppfylla vårt syfte har vi gjort en intervjuundersökning bland rektorer för att ta reda på deras tankar om genusrelaterat arbete i skolan. Vi har vidare presenterat tidigare forsknings syn på frågan samt försökt att analysera dessa resultat. Utgångspunkten i vår undersökning har varit följande frågeställningar: Hur kan rektorers syn på genusrelaterat arbete se ut? Hur kan arbete med genus se ut på skolor idag? Vilka tänkbara hinder och möjligheter finns för genusrelaterat arbete? Vårt resultat visar att genusrelaterat arbete i skolan sker i obetydlig mån. Våra intervjuresultat visar att rektorerna vi samtalat med anser frågan viktig och betydelsefull och att de alla hade idéer för hur ett arbete med genusfrågor skulle kunna se ut på deras skolor. Ingen av dessa skolor arbetar dock med genusrelaterade frågor idag. Vidare presenterar vi i rapporten hur ett bristande genusrelaterat arbete i skolan idag ger konsekvenser för eleverna och för skolverkasmeheten. Konsekvenser i form av en svårighet att nå upp till läroplanens jämställdhetsmål, att elever utsätts för könsrelaterade kränkningar och diskriminering samt en begränsning i elevers valmöjligheter och identitetsutveckling på grund av traditionella könsmönster.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33759
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33759_1.pdf (698.3Kb)
Datum
2013
Författare
Wik, Freja
Wannerberg-Vikström, Rebecca
Nyckelord
Genus
jämställdhet
kön
genuspedagogik
traditio
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV