• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Likheter och olikheter: möten i samtida svensk barnlitteratur

Sammanfattning
Syftet med vår uppsats är att kvalitativt undersöka hur likheter och olikheter mellan svenskfödda och icke- svenskfödda personer skildras och förstärks i ett urval av samtida bilderböcker. Materialet som analyseras består av tre titlar vilka utgår från en vardagsrealistisk skildring och i huvudsak riktar sig till barn i förskoleåldern. Vi vill ta reda på huruvida materialet behandlar likheter och skillnader, samt huruvida det föreligger stereotyper i skildringarna. Metoden vi använder för den kvalitativa analysen bygger på Maria Nikolajevas litterära analysverktyg och granskningen rör tema/motiv, miljöskildringar, personskildringar samt stereotyper. Som teoretisk utgångspunkt redogör vi hur ett mångkulturellt samhälle färgar och ställer krav på förskolan och utbildningsväsendet. Vi kopplar barnlitteratur till socialisationsprocesser, utifrån ett sociokulturellt synsätt, och diskuterar barnbokens betydelse i samhället samt problematiserar de föreställningar som finns kring den mångkulturella skolan. Vi redogör även för tidigare forskning inom området och konstaterar att en utveckling har skett främst gällande vad som tematiseras i bilderböcker. Tidigare litteratur av detta slag har haft fokus på problematik bunden till problematiserandet av de invandrades situation i Sverige, medan vi ser att de teman/motiv som lyfts i vårt material är mer allmängiltiga. Likaså har vi funnit att en förskjutning skett från fokusering på olikheter till att litteraturen alltmer betonar och skildrar likheter mellan svenskar och icke-svenskar. Vi har tillika funnit att vårt material utgår från en uppfattad svensk norm. Eftersom värderingar och normer överförs på och internaliseras av barn genom socialisationsprocessen utgör barnboken också ett maktmedel. Därför är det viktigt att vi som pedagoger granskar det utbud som presenteras för barnen och diskuterar de värden som lyfts upp där utifrån läroplanens värdegrund.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33762
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33762_1.pdf (738.5Kb)
Datum
2013
Författare
Jäverling, Magnus
Andersson, Emelie
Nyckelord
Mångkultur
barnlitteratur
bilderböcker
litterat
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV