Tilltalets påverkan på lärare-elev-relationen: En studie om upplevelsen av niandet och duandet i det tyska förbundslandet Niedersachsen
Abstract
Sammanfattning
Med bakgrund i både egna erfarenheter och samtalsteorier har vårt arbete som syfte att undersöka om tilltalet
mellan lärare och elev får konsekvenser för lärare-elev-relationen. För att besvara vår huvudfråga om valet att
nia respektive dua varandra i skolan har en effekt på relationen har vi konstruerat tre enkäter som vi lämnade ut
till fyra olika skolor i Tyskland. En av dessa skolor utgörs av en tysk Gymnasieskola där både lärare och elever
tillfrågades, de andra tre är så kallade IGS-skolor där enbart lärarna tillfrågades. Skillnaden mellan dessa skolor
är inte enbart deras skolform och skolkoncept utan även att lärare och elever generellt duar varandra på IGS-
skolorna, medan Gymnasieskolan var mer lik det övriga tyska samhället där man till största delen tillämpar ett
asymmetrisk niande av läraren, medan eleverna blir duade. Resultaten av alla enkätsvar blev sedan analyserade
och diskuterade utifrån tidigare forskning. Vår undersökning kan inte ge några reliabla och entydiga svar på vår
huvudfråga, men det finns tydliga tecken som talar för att tilltalet har en påverkan på lärare-elev-relationen på de
undersökta skolorna. Vi hoppas med hjälp av studien kunna bidra med mer kunskap om den påverkan som den
verbala kommunikationen har på lärare-elev-relationen, en relation som vi anser som avgörande för elevernas
lärande och framgång i skolan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Stolle, Bettina
Falkelöf, Sandra
Keywords
tilltal
nia
dua
lärare-elev-relation
interakti
Language
sv