• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tilltalets påverkan på lärare-elev-relationen: En studie om upplevelsen av niandet och duandet i det tyska förbundslandet Niedersachsen

Sammanfattning
Sammanfattning Med bakgrund i både egna erfarenheter och samtalsteorier har vårt arbete som syfte att undersöka om tilltalet mellan lärare och elev får konsekvenser för lärare-elev-relationen. För att besvara vår huvudfråga om valet att nia respektive dua varandra i skolan har en effekt på relationen har vi konstruerat tre enkäter som vi lämnade ut till fyra olika skolor i Tyskland. En av dessa skolor utgörs av en tysk Gymnasieskola där både lärare och elever tillfrågades, de andra tre är så kallade IGS-skolor där enbart lärarna tillfrågades. Skillnaden mellan dessa skolor är inte enbart deras skolform och skolkoncept utan även att lärare och elever generellt duar varandra på IGS- skolorna, medan Gymnasieskolan var mer lik det övriga tyska samhället där man till största delen tillämpar ett asymmetrisk niande av läraren, medan eleverna blir duade. Resultaten av alla enkätsvar blev sedan analyserade och diskuterade utifrån tidigare forskning. Vår undersökning kan inte ge några reliabla och entydiga svar på vår huvudfråga, men det finns tydliga tecken som talar för att tilltalet har en påverkan på lärare-elev-relationen på de undersökta skolorna. Vi hoppas med hjälp av studien kunna bidra med mer kunskap om den påverkan som den verbala kommunikationen har på lärare-elev-relationen, en relation som vi anser som avgörande för elevernas lärande och framgång i skolan.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33763
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33763_1.pdf (1.239Mb)
Datum
2013
Författare
Stolle, Bettina
Falkelöf, Sandra
Nyckelord
tilltal
nia
dua
lärare-elev-relation
interakti
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV