dc.description.abstract | Vårt syfte med detta examensarbete är att klargöra ett begränsat antal lärares syn på att använda autentiska texter
i spanskundervisningen. Vi vill ta reda på lärarnas grundläggande inställning till att använda autentiska texter, i
vilken utsträckning de använder dem, vilka för- och nackdelar de finner samt om de försöker övervinna
eventuella svårigheter med att använda autentiska texter, och i så fall hur.
Vi har genomfört kvalitativa samtalsintervjuer med fem spansklärare, två inom grundskolans senare år
och tre på gymnasieskolan. Resultaten från intervjuerna har vi ställt i relation till styrdokument, lärteorier och
tidigare forskning.
Vårt resultat visar att fyra av fem lärare är positivt inställda till att använda autentiska texter i
spanskundervisningen. Samtliga av lärarna anser att de använder denna typ av text och menar att det är lättare att
arbeta med autentiska texter på de mer avancerade nivåerna än på nybörjarnivå. Den största nackdelen som
lärarna finner är att spanska är ett nybörjarspråk som eleverna besitter knappa språkkunskaper i, vilket försvårar
deras förståelse av texterna. Denna nackdel lyfter även lärarna fram som den största svårigheten. För att
övervinna den svårigheten arbetar lärarna främst med elevernas ordförståelse, till exempel genom att ta fram
n | sv |