Show simple item record

dc.contributor.authorElowson, Lisasv
dc.contributor.authorLarsson, Carinasv
dc.date.accessioned2013-08-28T08:38:34Z
dc.date.available2013-08-28T08:38:34Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33765
dc.description.abstractVårt syfte med detta examensarbete är att klargöra ett begränsat antal lärares syn på att använda autentiska texter i spanskundervisningen. Vi vill ta reda på lärarnas grundläggande inställning till att använda autentiska texter, i vilken utsträckning de använder dem, vilka för- och nackdelar de finner samt om de försöker övervinna eventuella svårigheter med att använda autentiska texter, och i så fall hur. Vi har genomfört kvalitativa samtalsintervjuer med fem spansklärare, två inom grundskolans senare år och tre på gymnasieskolan. Resultaten från intervjuerna har vi ställt i relation till styrdokument, lärteorier och tidigare forskning. Vårt resultat visar att fyra av fem lärare är positivt inställda till att använda autentiska texter i spanskundervisningen. Samtliga av lärarna anser att de använder denna typ av text och menar att det är lättare att arbeta med autentiska texter på de mer avancerade nivåerna än på nybörjarnivå. Den största nackdelen som lärarna finner är att spanska är ett nybörjarspråk som eleverna besitter knappa språkkunskaper i, vilket försvårar deras förståelse av texterna. Denna nackdel lyfter även lärarna fram som den största svårigheten. För att övervinna den svårigheten arbetar lärarna främst med elevernas ordförståelse, till exempel genom att ta fram nsv
dc.language.isosvsv
dc.subjectautentiska textersv
dc.subjectspråkundervisningsv
dc.subjectspanskasv
dc.subjectfräsv
dc.titleAutentiska texter i spanskundervisningen. En kvalitativ undersökning om fem spansklärares syn på att använda autentiska texter.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record