• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Autentiska texter i spanskundervisningen. En kvalitativ undersökning om fem spansklärares syn på att använda autentiska texter.

Sammanfattning
Vårt syfte med detta examensarbete är att klargöra ett begränsat antal lärares syn på att använda autentiska texter i spanskundervisningen. Vi vill ta reda på lärarnas grundläggande inställning till att använda autentiska texter, i vilken utsträckning de använder dem, vilka för- och nackdelar de finner samt om de försöker övervinna eventuella svårigheter med att använda autentiska texter, och i så fall hur. Vi har genomfört kvalitativa samtalsintervjuer med fem spansklärare, två inom grundskolans senare år och tre på gymnasieskolan. Resultaten från intervjuerna har vi ställt i relation till styrdokument, lärteorier och tidigare forskning. Vårt resultat visar att fyra av fem lärare är positivt inställda till att använda autentiska texter i spanskundervisningen. Samtliga av lärarna anser att de använder denna typ av text och menar att det är lättare att arbeta med autentiska texter på de mer avancerade nivåerna än på nybörjarnivå. Den största nackdelen som lärarna finner är att spanska är ett nybörjarspråk som eleverna besitter knappa språkkunskaper i, vilket försvårar deras förståelse av texterna. Denna nackdel lyfter även lärarna fram som den största svårigheten. För att övervinna den svårigheten arbetar lärarna främst med elevernas ordförståelse, till exempel genom att ta fram n
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33765
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33765_1.pdf (251.7Kb)
Datum
2013
Författare
Elowson, Lisa
Larsson, Carina
Nyckelord
autentiska texter
språkundervisning
spanska
frä
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV