Ful, fulare, fulast! – en undersökning om elevers språkbruk i skolans formella och informella miljöer
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med detta arbete är att undersöka elevers språkbruk i olika sociala sammanhang inom skolan. Våra
huvudfrågor är huruvida elevernas språkbruk skiljer sig mellan formella och informella miljöer, på vilket sätt det
visar sig samt vad det kan bero på. Vi vill även undersöka om det finns en diskrepans mellan våra observationer
och pedagogernas uppfattningar kring språkbruket. Som metod använder vi oss av observationer och enkäter. Vi
använder i detta arbete relevant litteratur, både teoribaserad men också tidigare forskning. I arbetet diskuterar vi
även kring de aktuella styrdokument. Resultatet visar att eleverna använder olika språkbruk i formella och
informella miljöer samt att det finns en tydligare koppling mellan individer än kontext. Diskrepansen visar sig
ligga i att pedagogerna inte är närvarande i vissa av de omnämnda miljöerna. Vi anser att arbetet har en hög
relevans för läraryrket då mycket tid läggs på att lösa konflikter som ofta uppstår då negativt språkbruk används.
Skolan har som uppgift att motverka kränkande handlingar och vi menar därför att det är viktigt att belysa detta
för att det ska kunna förhindras. Vi vill väcka diskussionen kring detta då vi anser det är ett generellt problem
som finns i alla åldrar och på alla skolor.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Vall, Elin
Abrahamsson, Lina-Mariah
Keywords
Språkbruk
sociala sammanhang
verbal interaktion,
Language
sv