Show simple item record

dc.contributor.authorVall, Elinsv
dc.contributor.authorAbrahamsson, Lina-Mariahsv
dc.date.accessioned2013-08-28T08:38:34Z
dc.date.available2013-08-28T08:38:34Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33766
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med detta arbete är att undersöka elevers språkbruk i olika sociala sammanhang inom skolan. Våra huvudfrågor är huruvida elevernas språkbruk skiljer sig mellan formella och informella miljöer, på vilket sätt det visar sig samt vad det kan bero på. Vi vill även undersöka om det finns en diskrepans mellan våra observationer och pedagogernas uppfattningar kring språkbruket. Som metod använder vi oss av observationer och enkäter. Vi använder i detta arbete relevant litteratur, både teoribaserad men också tidigare forskning. I arbetet diskuterar vi även kring de aktuella styrdokument. Resultatet visar att eleverna använder olika språkbruk i formella och informella miljöer samt att det finns en tydligare koppling mellan individer än kontext. Diskrepansen visar sig ligga i att pedagogerna inte är närvarande i vissa av de omnämnda miljöerna. Vi anser att arbetet har en hög relevans för läraryrket då mycket tid läggs på att lösa konflikter som ofta uppstår då negativt språkbruk används. Skolan har som uppgift att motverka kränkande handlingar och vi menar därför att det är viktigt att belysa detta för att det ska kunna förhindras. Vi vill väcka diskussionen kring detta då vi anser det är ett generellt problem som finns i alla åldrar och på alla skolor.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSpråkbruksv
dc.subjectsociala sammanhangsv
dc.subjectverbal interaktion,sv
dc.titleFul, fulare, fulast! – en undersökning om elevers språkbruk i skolans formella och informella miljöersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record