Show simple item record

dc.contributor.authorEmanuelsson, Niklassv
dc.contributor.authorSandberg, Fiasv
dc.date.accessioned2013-08-28T08:38:34Z
dc.date.available2013-08-28T08:38:34Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33767
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur problembaserat lärande (PBL) används i svenska som andra- språksundervisning (SVAU) för nyanlända gymnasielever. Undersökningen utgår från en kvalitativ studie av arbetssättet i SVAU på språkintroduktionen på en gymnasieskola i Göteborg. På denna skola undervisas de ny- anlända eleverna i vissa klasser uteslutande genom PBL i svenska som andraspråk (SVA). Vi ställer oss frågan om den tillämpade formen av PBL är en adekvat pedagogik i relation till (1) resultat från forskning om SVAU, () aktuella styrdokument (Skolverket, 011) samt (3) Skolverkets allmänna råd för utbildning av nyanlända elever (008). Studien består dels av klassrumsobservationer, dels av en samtalsintervju med fyra svenska som andraspråkslä- rare på skolans språkintroduktion. I analysen av studiens resultat jämför vi inledningsvis sättet som man arbetar enligt PBL i praktiken på skolan med hur PBL beskrivs i forskning. Därefter analyserar vi arbetssättet genom att relatera detta till den teori som presenteras i avsnitt tre. Utifrån analysen av resultaten från vår undersökning vill vi hävda att PBL bör kunna vara en metod som ger goda möjligheter till en likvärdig utbildning som gynnar språkutvecklingen för nyanlända gymnasieelever. Då nyanlända elever är en mycket heterogen grupp är detta en stor fördel. Att man dessutom låter elevernas bak- grunder samt tidigare kunskaper och erfarenheter fungera som en tillgång i undervisningen torde även göra deras vardag i skolan mer meningsfull för dem. Eftersom PBL förutsätter interaktion mellan elever åläggs lärarna en viktig uppgift i att främja denna genom sitt agerande som handledare. Lyckas läraren hitta en balans där hon inte styr eleverna för mycket anser vi att det bör finnas goda möjligheter till att PBL bör kunna vara en lämplig me- tod i SVAU för nyanlända gymnasieelever.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectProblembaserat lärande (PBL)sv
dc.subjectsvenska som andrasprsv
dc.titleProblembaserat lärande i svenska som andraspråksundervisning för nyanlända gymna- sieelever. En kvalitativ undersökning av arbetssättet på en språkintroduktion.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record