• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Problembaserat lärande i svenska som andraspråksundervisning för nyanlända gymna- sieelever. En kvalitativ undersökning av arbetssättet på en språkintroduktion.

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur problembaserat lärande (PBL) används i svenska som andra- språksundervisning (SVAU) för nyanlända gymnasielever. Undersökningen utgår från en kvalitativ studie av arbetssättet i SVAU på språkintroduktionen på en gymnasieskola i Göteborg. På denna skola undervisas de ny- anlända eleverna i vissa klasser uteslutande genom PBL i svenska som andraspråk (SVA). Vi ställer oss frågan om den tillämpade formen av PBL är en adekvat pedagogik i relation till (1) resultat från forskning om SVAU, () aktuella styrdokument (Skolverket, 011) samt (3) Skolverkets allmänna råd för utbildning av nyanlända elever (008). Studien består dels av klassrumsobservationer, dels av en samtalsintervju med fyra svenska som andraspråkslä- rare på skolans språkintroduktion. I analysen av studiens resultat jämför vi inledningsvis sättet som man arbetar enligt PBL i praktiken på skolan med hur PBL beskrivs i forskning. Därefter analyserar vi arbetssättet genom att relatera detta till den teori som presenteras i avsnitt tre. Utifrån analysen av resultaten från vår undersökning vill vi hävda att PBL bör kunna vara en metod som ger goda möjligheter till en likvärdig utbildning som gynnar språkutvecklingen för nyanlända gymnasieelever. Då nyanlända elever är en mycket heterogen grupp är detta en stor fördel. Att man dessutom låter elevernas bak- grunder samt tidigare kunskaper och erfarenheter fungera som en tillgång i undervisningen torde även göra deras vardag i skolan mer meningsfull för dem. Eftersom PBL förutsätter interaktion mellan elever åläggs lärarna en viktig uppgift i att främja denna genom sitt agerande som handledare. Lyckas läraren hitta en balans där hon inte styr eleverna för mycket anser vi att det bör finnas goda möjligheter till att PBL bör kunna vara en lämplig me- tod i SVAU för nyanlända gymnasieelever.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33767
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33767_1.pdf (462.1Kb)
Datum
2013
Författare
Emanuelsson, Niklas
Sandberg, Fia
Nyckelord
Problembaserat lärande (PBL)
svenska som andraspr
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV