E-handel 2006 En undersökning i hur man skapar tillit inom e-handel
Sammanfattning
I informationssamhället är elektroniska affärer en självklarhet. Med Internet spreds
möjligheterna även till konsumenter och småföretag. E-handel är köpandet och säljandet
utav information, produkter och tjänster via datornätverk. Eftersom e-handeln är en
väldigt abstrakt företeelse, har ofta tilliten till detta ofta diskuterats som den viktigaste
faktorn för hela processen. I denna uppsats går vi igenom de faktorer som bidrar till att
konsumenter i Sverige kan känna förtroende för de företag som säljer produkter och
tjänster online. I uppsatsen undersöker jag de olika faktorer som bidrar till tilliten inom ehandel.
Jag går även igenom olika metoder för att skapa tillit. Vidare så förekommer en
enkätundersökning samt en företagsintervju som direkt eller indirekt behandlar dessa
frågor angående tillit inom e-handel. Resultaten påvisar att företagets varumärke spelar
en vital roll för tilliten inom e-handel, vilket uppnås genom att ha ett positivt
kundbemötande, användarvänlighet vid webbsidor och annan tillitsmärkning vilket kan
läsas om i arbetet. Eftersom den elektroniska handeln är en växande företeelse, kan vi
genom resultatet bekräfta att fortsatt forskning är intressant för att betrakta e-handelns
utveckling och eventuella förändring.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Övrig beskrivning
Vårterminen 2006
Datum
2007-04-26Författare
Vural, Deniz
Nyckelord
e-handel
tillit
B2C
Internet
Serie/rapportnr.
Report / IT University of Göteborg
2006:109
Språk
swe