Den röda tråden – en studie om matematikundervisningen på en montessoriskola
Abstract
På en montessoriskola arbetar man i de lägre årskurserna mycket praktiskt med matematikämnet genom att man
använder sig av det konkreta materiel som Maria Montessori en gång utvecklade. Detta praktiska arbete får
senare, i de högre årskurserna, ge vika för mer teoretiskt arbete. Syftet med denna studie är att ta reda på hur man
på bästa sätt kan följa den röda tråd som ska genomsyra undervisningen på en montessoriskola från förskolan
och upp till årskurs 9. De frågeställningar som är centrala är hur matematikundervisningen kan utvecklas samt
om ett ökat användande av montessorimateriel på högstadiet kan öka förståelsen för matematik hos eleverna.
Den empiriska delen av studien är av fenomenologisk, kvalitativ karaktär. Samtalsintervjuer genomfördes med
ett strategiskt urval av respondenter och resultaten redovisas som en sammanställning av dessa samtalsintervjuer.
Studien visar bland annat att det finns ett intresse för att införa montessorimaterielen på högstadiet men att det
krävs en vilja hos berörd personal och tid till deras förfogande att undervisas om materialen. Tyvär visar det sig
att det inte finns många högstadielärare med montessoriutbildning vilket försvårar det hela.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Andersson, Helena
Keywords
högstadiet
matematik
montessoripedagogik
montes
Language
sv