Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Helenasv
dc.date.accessioned2013-08-28T08:38:34Z
dc.date.available2013-08-28T08:38:34Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33770
dc.description.abstractPå en montessoriskola arbetar man i de lägre årskurserna mycket praktiskt med matematikämnet genom att man använder sig av det konkreta materiel som Maria Montessori en gång utvecklade. Detta praktiska arbete får senare, i de högre årskurserna, ge vika för mer teoretiskt arbete. Syftet med denna studie är att ta reda på hur man på bästa sätt kan följa den röda tråd som ska genomsyra undervisningen på en montessoriskola från förskolan och upp till årskurs 9. De frågeställningar som är centrala är hur matematikundervisningen kan utvecklas samt om ett ökat användande av montessorimateriel på högstadiet kan öka förståelsen för matematik hos eleverna. Den empiriska delen av studien är av fenomenologisk, kvalitativ karaktär. Samtalsintervjuer genomfördes med ett strategiskt urval av respondenter och resultaten redovisas som en sammanställning av dessa samtalsintervjuer. Studien visar bland annat att det finns ett intresse för att införa montessorimaterielen på högstadiet men att det krävs en vilja hos berörd personal och tid till deras förfogande att undervisas om materialen. Tyvär visar det sig att det inte finns många högstadielärare med montessoriutbildning vilket försvårar det hela.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjecthögstadietsv
dc.subjectmatematiksv
dc.subjectmontessoripedagogiksv
dc.subjectmontessv
dc.titleDen röda tråden – en studie om matematikundervisningen på en montessoriskolasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record