• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Allt är på större allvar nu" En kvalitativ studie om sjätteklassares tankar och känslor angående att bli betygsatta

Abstract
Sammanfattning Syftet med vår studie har varit att genom ett elevperspektiv undersöka hur elever i årskurs 6 känner inför att bli betygsatta och ta reda på vilken kunskap de har om betyg. De förändringar som sker i skolans värld påverkar eleverna i allra högsta grad, därför anser vi att det är viktigt att elevernas tankar och åsikter blir hörda. Vi vill belysa elevernas egna känslor och kunskaper angående betyg genom nedanstående fyra huvudfrågor: -Vilka känslor har eleverna för att bli betygssatta? -Finns det något samband mellan betyget och självkänslan? -Känner eleverna i årskurs 6 att de är mogna för att få betyg? -Har eleverna kännedom om vad som krävs av dem för att uppnå en viss betygsnivå? Genom att studera den tidigare forskning som finns gjord angående elevers upplevelser och åsikter om betyg och bedömning samt att granska vad de styrande politikerna har för argument om varför genomförandet av betyg i årskurs 6 har skapts valde vi att genomgöra 10 kvalitativa samtalsintervjuer med elever i årskurs 6 för att finna svar på våra huvudfrågor. Vi kom fram till att eleverna i stort sett är positivt inställda inför att få betyg men även att de känner sig nervösa och stressade inför terminens slut. Majoriteten av informanterna uttrycker även att de känner till det nya betygssystemet A till F men att det är för mycket att hålla reda på för att kunna greppa vad som krävs av dem för att nå upp till en viss betygsnivå. Genom vår undersökning vill vi att lärare och elever skall finna vägar att mötas på när det kommer till betyg, det är viktigt att elever och lärare förstår varandra för att nå gemensamma mål.   1    
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33771
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_33771_1.pdf (238.9Kb)
Date
2013
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV