Show simple item record

dc.contributor.authorOlofsson, Jacobsv
dc.contributor.authorAndersson, Kjellsv
dc.date.accessioned2013-08-28T08:38:34Z
dc.date.available2013-08-28T08:38:34Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33772
dc.description.abstractSyftet med denna undersökning är att få en bättre bild på hur lärare undervisar och hur elever inom byggprogrammet lär sig om hållbar utveckling (HU). För att uppnå detta har vi valt att använda oss av två metoder; intervjua två lärare från två olika skolor samt att göra en enkätundersökning till eleverna på dessa skolor. Vi anser att det är nödvändigt att ta med både lärares och elevers åsikter. Vi har sedan jämfört om lärarnas och elevernas åsikter stämmer överens med varandra samt med den tidigare forskningen inom ämnet, vilket innefattar både pedagogiken allmänt och forskningen inom pedagogik i HU. I undersökningen har vi tagit upp att det i läroplanerna står om HU i alla kurser inom byggprogrammet och att det under de senaste åren har blivit allt viktigare för byggbranschen att arbeta med HU. Denna studies definition av begreppet HU utgår från Brundtlandkommissionens synsätt där sociala, ekonomiska och ekologiska aspekter måste samspela för att uppnå HU. Eftersom traditionen: ”undervisningen om HU” innefattar dessa aspekter anser vi att undervisningen borde utgå från just denna. Vi har utgått från olika pedagogiska teorier, där våra resultat tyder på att det är viktigt att få in elevernas intresse i undervisningen, att man måste tänka på att eleverna lär sig på olika sätt och därför måste undervisningen varieras efter elevernas olika behov. Våra resultat har även visat att det krävs ett samarbete mellan elever och lärare för att skapa en bra undervisning. Våra resultat har visat att inom byggbranschen diskuteras flera olika områden inom HU som t.ex. energianvändning och byggtransporter, men på byggprogrammet pratar man endast om materialåtervinning och vikten av att sortera byggavfallet på rätt sätt. Våra resultat har även visat att flera elever bara definierar HU som en ekologisk aspekt.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectHållbar utvecklingsv
dc.subjectbyggprogrammetsv
dc.subjectinre motivatiosv
dc.titleUndervisning om hållbar utveckling - En studie om elever och lärare på byggprogrammet i Lerum- och Porthällagymnasietsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record