• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Flickor och Pojkar, Läser olika?” En analys av lässtrategier, och hur de värderas av läroplanen

Abstract
Sammanfattning: Undersökningen inriktar sig på att finna vad som kan ligga bakom den ökade skillnaden i läsförståelse mellan pojkar och flickor i den svenska skolan. Syftet med studien är att identifiera olika typer av lässtrategier och ställa dessa gentemot läroplanen. Med hjälp av frågor studerar vi vilka lässtrategier som framkommer i elevsvaren. Frågeställningarna är: 1. Vad utmärker pojkarnas strategi när de hämtar information ur texter respektive filmer? . Vad utmärker flickors strategi när de hämtar information ur texter respektive filmer? 3. Vilka skillnader finns mellan pojkarnas och flickornas strategier? 4. Hur påverkar dessa strategier elevernas möjligheter att nå kunskapsmålen? Vi har utfört en kvalitativ studie med hjälp av data insamlat vid direktobservationer. Direktobservationerna utfördes i ett samtal om innehållet i ett textutdrag och en filmsekvens (Arn - Tempelriddaren). Eleverna fick utifrån givna frågeställningar resonera fritt om innehållet, samtidigt som deras resonemang och samspel dokumenterades. Dessa data är grundmaterialet för vår studie. Resultatet redovisade samma typ av lässtrategier där pojkar sökte efter konkret fakta för att tolka texter, medan flickor var mer benägna att resonera kring känslor. Flickornas mer känslomässiga resonemang är också vad som efterfrågas i läroplanerna för svenska, och därför kan pojkars lässtrategier missgynnas, även om de uppnår samma typ av förståelse av texten.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33775
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_33775_1.pdf (649.3Kb)
Date
2013
Author
Dornerus, Erik
Hellström, Viktor
Pettersson, Daniel
Keywords
Litteracy
läsförståelse
genus
mellan raderna
l
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV