• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Flickor och Pojkar, Läser olika?” En analys av lässtrategier, och hur de värderas av läroplanen

Sammanfattning
Sammanfattning: Undersökningen inriktar sig på att finna vad som kan ligga bakom den ökade skillnaden i läsförståelse mellan pojkar och flickor i den svenska skolan. Syftet med studien är att identifiera olika typer av lässtrategier och ställa dessa gentemot läroplanen. Med hjälp av frågor studerar vi vilka lässtrategier som framkommer i elevsvaren. Frågeställningarna är: 1. Vad utmärker pojkarnas strategi när de hämtar information ur texter respektive filmer? . Vad utmärker flickors strategi när de hämtar information ur texter respektive filmer? 3. Vilka skillnader finns mellan pojkarnas och flickornas strategier? 4. Hur påverkar dessa strategier elevernas möjligheter att nå kunskapsmålen? Vi har utfört en kvalitativ studie med hjälp av data insamlat vid direktobservationer. Direktobservationerna utfördes i ett samtal om innehållet i ett textutdrag och en filmsekvens (Arn - Tempelriddaren). Eleverna fick utifrån givna frågeställningar resonera fritt om innehållet, samtidigt som deras resonemang och samspel dokumenterades. Dessa data är grundmaterialet för vår studie. Resultatet redovisade samma typ av lässtrategier där pojkar sökte efter konkret fakta för att tolka texter, medan flickor var mer benägna att resonera kring känslor. Flickornas mer känslomässiga resonemang är också vad som efterfrågas i läroplanerna för svenska, och därför kan pojkars lässtrategier missgynnas, även om de uppnår samma typ av förståelse av texten.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33775
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33775_1.pdf (649.3Kb)
Datum
2013
Författare
Dornerus, Erik
Hellström, Viktor
Pettersson, Daniel
Nyckelord
Litteracy
läsförståelse
genus
mellan raderna
l
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV