”Flickor och Pojkar, Läser olika?” En analys av lässtrategier, och hur de värderas av läroplanen
Sammanfattning
Sammanfattning:
Undersökningen inriktar sig på att finna vad som kan ligga bakom den ökade skillnaden i
läsförståelse mellan pojkar och flickor i den svenska skolan. Syftet med studien är att
identifiera olika typer av lässtrategier och ställa dessa gentemot läroplanen. Med hjälp av
frågor studerar vi vilka lässtrategier som framkommer i elevsvaren. Frågeställningarna är:
1. Vad utmärker pojkarnas strategi när de hämtar information ur texter respektive filmer?
. Vad utmärker flickors strategi när de hämtar information ur texter respektive filmer?
3. Vilka skillnader finns mellan pojkarnas och flickornas strategier?
4. Hur påverkar dessa strategier elevernas möjligheter att nå kunskapsmålen?
Vi har utfört en kvalitativ studie med hjälp av data insamlat vid direktobservationer.
Direktobservationerna utfördes i ett samtal om innehållet i ett textutdrag och en filmsekvens
(Arn - Tempelriddaren). Eleverna fick utifrån givna frågeställningar resonera fritt om
innehållet, samtidigt som deras resonemang och samspel dokumenterades. Dessa data är
grundmaterialet för vår studie.
Resultatet redovisade samma typ av lässtrategier där pojkar sökte efter konkret fakta för att
tolka texter, medan flickor var mer benägna att resonera kring känslor. Flickornas mer
känslomässiga resonemang är också vad som efterfrågas i läroplanerna för svenska, och
därför kan pojkars lässtrategier missgynnas, även om de uppnår samma typ av förståelse av
texten.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2013Författare
Dornerus, Erik
Hellström, Viktor
Pettersson, Daniel
Nyckelord
Litteracy
läsförståelse
genus
mellan raderna
l
Språk
sv