Visa enkel post

dc.contributor.authorEriksson, Marlenasv
dc.contributor.authorGarwi, Dinasv
dc.date.accessioned2013-08-28T08:38:35Z
dc.date.available2013-08-28T08:38:35Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33777
dc.description.abstractSammanfattning Då vårt syfte med denna undersökning är att undersöka betydelsen av begreppet respekt, och koppla det till lärande, har vi valt att vända oss till lärarna. Vi vill undersöka lärarens perspektiv på respekt och dess betydelse för en fungerande relation/samspel med eleverna i undervisningen, hur detta påverkar motivationen till lärande och hur brist på respekt påverkar i relationer. Våra frågeställningar är: vad är lärarens perspektiv på respekt? Vad uppfattar de som brist på respekt, och vad menar de brist på respekt från eleverna kan bero på? Vad har respekt för betydelse för lärandet och samspelet mellan lärare och elever i klassrummet? För att få svar på detta har vi genomfört en kvalitativ undersökning genom att intervjua åtta lärare. Intervjusvaren blev sedan grundmaterialet till undersökningen. Resultatet kan sammanfattas med fyra ord: lyhörd, lyssna, ömsesidighet och förtroende. Ord som lärarna i undersökningen syftade till begreppet respekt i skolan, och som anses som en förutsättning för en fungerande undervisning. De didaktiska konsekvenserna av undersökningen kan sammanfattas av att den kan vara en vägvisare för lärare i det dagliga arbetet med elever när det gäller respekt i klassrummet. Vi har utgått från Knud Illeris lärandeteori och dess tre lärandedimensioner: innehållsdimensionen, drivkraftsdimensionen och samspelsdimensionen. Tre dimensioner som tillsammans är en förutsättning för lärande. Vi har genom att först gå tillbaka till slutet av 1800-talet och Ellen Keys tankar kring barnet och pedagogiken, och sedan tittat på värdegrund och ordningsregler från en kommunal skola i Göteborg idag, kunnat få en övergripande bild av begreppet respekt och dess förändring i betydelse över tid. Främst har vi utgått ifrån Sussanne Hanssons forskning kring elevers syn på respekt som bygger på intervjuer med elever. Men vi har i stället valt att undersöka lärares syn på respekt i skolan.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectRespektsv
dc.subjectlärandesv
dc.subjectömsesidighetsv
dc.subjectdialogensv
dc.subjectlärandedsv
dc.titleDet respektfulla bemötandet, En kvalitativ undersökning av hur lärare förhåller sig till begreppet respektsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post