• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det respektfulla bemötandet, En kvalitativ undersökning av hur lärare förhåller sig till begreppet respekt

Sammanfattning
Sammanfattning Då vårt syfte med denna undersökning är att undersöka betydelsen av begreppet respekt, och koppla det till lärande, har vi valt att vända oss till lärarna. Vi vill undersöka lärarens perspektiv på respekt och dess betydelse för en fungerande relation/samspel med eleverna i undervisningen, hur detta påverkar motivationen till lärande och hur brist på respekt påverkar i relationer. Våra frågeställningar är: vad är lärarens perspektiv på respekt? Vad uppfattar de som brist på respekt, och vad menar de brist på respekt från eleverna kan bero på? Vad har respekt för betydelse för lärandet och samspelet mellan lärare och elever i klassrummet? För att få svar på detta har vi genomfört en kvalitativ undersökning genom att intervjua åtta lärare. Intervjusvaren blev sedan grundmaterialet till undersökningen. Resultatet kan sammanfattas med fyra ord: lyhörd, lyssna, ömsesidighet och förtroende. Ord som lärarna i undersökningen syftade till begreppet respekt i skolan, och som anses som en förutsättning för en fungerande undervisning. De didaktiska konsekvenserna av undersökningen kan sammanfattas av att den kan vara en vägvisare för lärare i det dagliga arbetet med elever när det gäller respekt i klassrummet. Vi har utgått från Knud Illeris lärandeteori och dess tre lärandedimensioner: innehållsdimensionen, drivkraftsdimensionen och samspelsdimensionen. Tre dimensioner som tillsammans är en förutsättning för lärande. Vi har genom att först gå tillbaka till slutet av 1800-talet och Ellen Keys tankar kring barnet och pedagogiken, och sedan tittat på värdegrund och ordningsregler från en kommunal skola i Göteborg idag, kunnat få en övergripande bild av begreppet respekt och dess förändring i betydelse över tid. Främst har vi utgått ifrån Sussanne Hanssons forskning kring elevers syn på respekt som bygger på intervjuer med elever. Men vi har i stället valt att undersöka lärares syn på respekt i skolan.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33777
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33777_1.pdf (379.3Kb)
Datum
2013
Författare
Eriksson, Marlena
Garwi, Dina
Nyckelord
Respekt
lärande
ömsesidighet
dialogen
läranded
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV