• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Två bilder av läraryrket

Sammanfattning
  Sammanfattning  Syftet med föreliggande uppsats är att få en fördjupad förståelse av synen på läraryrket, både från ett inifrån ‐ och utifrånperspektiv. Vi vill jämföra hur lärare själva ser på sitt yrke och hur allmänheten ser på läraryrket.  Frågeställningarna berör vilka bilder av läraryrket som framkommer i materialet hos lärare respektive  allmänheten. Hur är läraryrket och hur bör det vara? Dessutom är vi intresserade av vilka skillnader och likheter  som framträder vid en jämförelse och vilka konsekvenser kan dessa skillnader eller likheter få för läraren och  yrket? Metoden är en kvalitativ textanalys, en diskursanalys av texter från allmänhet och lärare. Texterna har  bestått av tidningsartiklar, insändare och bloggar. Resultaten visar att lärare har en mer nyanserad bild av yrket  än allmänhetens skribenter. Lärare beskriver det positiva i yrkesutövningen till skillnad från allmänheten.  Grupperna var också överens om flera brister i yrket som stor administrationsbörda, låg status, låg lön, oreda i  klassrummen m.m. Allmänhet och lärare är överens om att yrkets status bör höjas samt att  administrationsbördan borde minskas. Konsekvensen skulle kunna bli att opinionen talar för en bättre  utveckling av yrket och att det finns en vilja att hitta bättre lösningar på bl.a. dokumentationshysterin. Vår  uppfattning av materialet är att allmänheten inte främst är besvikna på lärarna utan snarare på bl.a. samhället.  Det finns en sorg över yrkets nedgång och därför vill allmänheten att lärare ska få stöd. Vi har förstått att det är  viktigt att förmedla vardagsglädjen som finns i läraryrket. Lärare och samhället behöver artikulera yrkets  profession och få ut det till världen. Det har varit viktigt för oss som blivande lärare att bli medvetna om hur  bilderna av läraryrket ser ut för att kunna se förväntningar och stereotyper som finns kring vårt kommande  yrke så att de blir lättare att förhålla sig till och kritisera vilket är av vikt för läraryrket.      
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33778
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33778_1.pdf (250.8Kb)
Datum
2013
Författare
Malm, Anna
McCullough, Angelique
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV