• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Arbetstid och stress – Lärarnas syn på sin arbetssituation

Sammanfattning
Syftet är att beskriva vad lärarna anser om sin arbetssituation gällande arbetstiden, samt undersöka om lärare känner sig stressade i sitt yrke. Utifrån det också ta reda på vad man som lärare kan göra för att underlätta sin arbetssituation rörande arbetstiden. En bättre förståelse för hur lärarnas arbetstid fungerar. I ett vidare sammanhang syftar uppsatsen till att ge lärare en mer realistisk tidsram för sina didaktiska uppgifter. Frågorna som ställs i uppsatsen är vad lärare anser om sin arbetssituation gällande arbetstiden samt vad man som lärare kan göra för att underlätta sin arbetssituation utifrån arbetstiden. En annan fråga är om lärarna anser sig stressade i sitt yrke. För att ta reda på ovanstående så har jag använt mig mestadels av en enkätundersökning, samt tagit del av Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbunds riktlinjer gällande arbetstiden. Resultatet av undersökningen visar att lärare är stressade, och prioriterar bort sig själva. De anser att de inte hinner med sina arbetsuppgifter och att det är för mycket dokumentation och administration med mera som tar fokus från undervisningen. Dock så har lärarna en positiv känsla inför sitt yrke. Lärarna anser även att det är viktigt att ha bra fungerande arbetslag/kollegor, där man kan finna glädje och stöd. Lärarna har idéer på hur de kan avlastas, vid bland annat arbetstoppar. Lärarna väljer att prioritera bort egen utveckling när de har mycket att göra. De väljer bort det som kan hjälpa dem att utvecklas och lindra deras stress. Dock visar de även att de sätter eleven i första rummet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33780
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33780_1.pdf (881.6Kb)
Datum
2013
Författare
Eriksson, Emelie
Nyckelord
Lärare
arbetstid
arbetssituation
stress
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV