dc.description.abstract | Syftet är att beskriva vad lärarna anser om sin arbetssituation gällande arbetstiden, samt undersöka om lärare
känner sig stressade i sitt yrke. Utifrån det också ta reda på vad man som lärare kan göra för att underlätta sin
arbetssituation rörande arbetstiden. En bättre förståelse för hur lärarnas arbetstid fungerar. I ett vidare
sammanhang syftar uppsatsen till att ge lärare en mer realistisk tidsram för sina didaktiska uppgifter. Frågorna
som ställs i uppsatsen är vad lärare anser om sin arbetssituation gällande arbetstiden samt vad man som lärare
kan göra för att underlätta sin arbetssituation utifrån arbetstiden. En annan fråga är om lärarna anser sig stressade
i sitt yrke.
För att ta reda på ovanstående så har jag använt mig mestadels av en enkätundersökning, samt tagit del av
Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbunds riktlinjer gällande arbetstiden.
Resultatet av undersökningen visar att lärare är stressade, och prioriterar bort sig själva. De anser att de inte
hinner med sina arbetsuppgifter och att det är för mycket dokumentation och administration med mera som tar
fokus från undervisningen. Dock så har lärarna en positiv känsla inför sitt yrke. Lärarna anser även att det är
viktigt att ha bra fungerande arbetslag/kollegor, där man kan finna glädje och stöd. Lärarna har idéer på hur de
kan avlastas, vid bland annat arbetstoppar. Lärarna väljer att prioritera bort egen utveckling när de har mycket att
göra. De väljer bort det som kan hjälpa dem att utvecklas och lindra deras stress. Dock visar de även att de sätter
eleven i första rummet. | sv |